Betaalbare bommetjes: Abarth 595 vs. Renault Twingo RS
Een brede lach, hartstochtelijke blikken en een vleugje PTSS. De Abarth 595 en Renault Twingo RS halen nostalgische herinneringen, maar ook gevoelens van toxische verliefdheid naar boven. Welke is het giftigst?
De boostmeter naast het digitale dashboard van de Abarth slaat ongecontroleerd uit als collega Dries van den Elzen het gaspedaal van de 595 intrapt. Na een waar betoog over waarom het elastiekerige pedaalgevoel van de Italiaan niet thuishoort in een pure hot hatch en een atmosferische motor superieur is, komt er bij hem langzaam een onverwerkt trauma boven: “Hij doet mij denken aan mijn eerste leuke auto, de Renault 5 GT Turbo”, zegt Van den Elzen.
Abarth 595
Iedere seconde in het turbogat voelt als minuten, denkend aan zijn onbetrouwbare Fransoos die hem vaak liet staan, maar als de uitlaatgassen dan eindelijk de turbine opspoelen, komt de verliefdheid weer boven. Bij ondergetekende is het niet anders.
Het was eenzelfde 595 die zijn eigenaar keer op keer dumpte. Elektrische systemen vormden de doodsteek van de schorpioen. Toch treedt hij voor deze occasiontest aan. Een auto is pas echt goed als hij je in de steek laat en je hem nog steeds wilt.
Renault Twingo RS
Ook de Twingo RS zorgt voor de nodige flashbacks. Tijdens de Supertest van 2009 was het deze kleine hot hatch die op de bochtige wegen van Schotland geen moment uit de binnenspiegels van auto’s als een C63 AMG en een M3 verdween. Door zijn veel stuggere demping van met name de achteras voelt de Fransoos veel lichter aan dan de slechts iets zwaardere Abarth.
Pas echt tot leven komt hij als de naald van de toerenteller boven de 5.000 komt. Niet omdat hij dan ineens forse stappen zet – echt snel wordt hij nooit – maar omdat de vierpitter, die van Renault Sport wijzigingen aan inlaatsysteem, nokkenassen en compressieverhouding heeft gekregen, met een snerpende ronk van zich laat horen en bestuurder en passagier meeneemt in zijn snelheidstoneelstuk, noem het beleving. De korte versnellingsbak zorgt ondanks het gebrek aan koppel voor veel schakelmomenten om de 1.6 binnen het juiste toerenbereik te houden. Wel voelt de bak wat licht aan; plastic-achtig, alsof het kapot kan gaan.
Wat het leukste betaalbare bommetje is, zie je in deze occasion battle.
Autovisie test de leukste occasions
In de rubriek Occasion Battle test Autovisie interessante tweedehands auto’s. Hieronder zie je de meest recente videoreportages.
- Decadente youngtimers: Volvo XC90 V8 vs. Range Rover (L322)
- Franse luxe voor een habbekrats: Citroën C6 vs. Renault Vel Satis
- Betaalbare campers: Peugeot J9 vs. Iveco Massif
- 4×4’s voor een prikkie: Lada Niva vs. Suzuki Jimny
Lees ook:
Ook interessant
-
Franse luxe voor een habbekrats: Citroën C6 vs. Renault Vel Satis
-
Met deze betaalbare campers ben je de coolste op vakantie
-
Japanse M3-killer als occasion te koop voor het geld van een Golf
-
Noël (23) zocht jaren naar deze klassieke Austin Mini Cooper
-
Met deze kleine occasion koop je kwaliteit voor 2.500 euro
-
Waarom de Opel Calibra geen klapkoplampen nodig had | Sjoerds Weetjes 437
-
‘Onopvallendste’ Mercedes G 63 AMG van Nederland te koop bij Domeinen
-
Moderne hatchback nu als occasion spotgoedkoop
-
Nieuwe Porsche 911 GT3 is ingrijpender veranderd dan je denkt
-
Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten
-
Nederlandse BMW-occasion uit 2010 heeft pas 75 kilometer op teller
-
Deze occasion is compact, betrouwbaar en spotgoedkoop