Betaalbare Pininfarina van de dag: Hyundai Matrix
Het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina vierde vorig jaar alweer haar 90e verjaardag. In die decennia maakte het vooral faam met prachtige ontwerpen voor Ferrari, maar inmiddels kijkt het bedrijf veel verder dan dat. Ook naar SUV’s en elektrische pick-ups, bijvoorbeeld. Maar wie vandaag de dag in een betaalbare tweedehands Pininfarina wil rijden, heeft ook genoeg keuze. In de vorm van een Hyundai Matrix bijvoorbeeld.
Nee, we zijn niet gek geworden. Niemand zal deze Hyundai Matrix op het eerste oog associëren met het beroemde Pininfarina, toch moet je dat wel doen. De roots van deze ruimtewagen die in 2001 verscheen, liggen namelijk wel degelijk in Italië.
Geen schoonheidswonder
Juist, een Koreaanse MPV van rond de eeuwwisseling die werd getekend door Pininfarina. De leek vindt het waarschijnlijk een vreemd idee, helemaal als hij of zij de Matrix voor het eerst bekijkt. Geen schoonheidswonder, zullen velen zeggen. En zeker geen auto die je nog eens nakijkt als-ie je passeert.
Maar kijk goed, en je ziet een aantal leuke designelementen die door Pininfarina zijn toegevoegd. Dat begint bijvoorbeeld bij de ietwat speelse knik bovenaan de motorkap, die weer terugkomt op de achterklep. De voorste wielkasten, die conventioneel rond beginnen, maar plots rechthoekig eindigen. Bovendien ligt de voorruit heel erg vlak, terwijl het plaatwerk vanuit die knik in de motorkap doorloopt tot de zijruiten, om daarna terug te komen op het hogere plaatwerk op de achterzijde van de Matrix. Als je het ziet, zie je het, en dan zijn ‘t stiekem best leuke details. Ga overigens wel voor een vroege Matrix, want de laatste modelserie had een veel bravere neus en ‘saaie’ wielkasten.
MPV
Het probleem is alleen dat mensen niet heel snel zo’n Matrix voor de lol kopen. De Peugeot 406 Coupé die we vorige week bespraken is een auto die de liefhebber aanspreekt, door z’n prachtige coupé-koets en fijne rij-eigenschappen. Een MPV als deze heeft niets van dat.
Dat betekent overigens niet dat de Matrix een slechte auto is. Door z’n flinke wielbasis van 2,6 meter is er bijvoorbeeld heel veel ruimte binnenin, waarbij met name de beenruimte op de tweede zitrij flink is. Verder zit de Hyundai vol met slimmigheden, zoals een verstelbare achterbank en tal van opbergvakken om spullen kwijt te kunnen. Verder is de Matrix een heel comfortabele auto met voldoende potente motoren: precies wat je van een MPV verwacht, dus.
Tweedehands Hyundai Matrix
Ben je dus op zoek naar een praktische en redelijk compacte MPV in het segment van bijvoorbeeld de Renault Mégane Scénic, dan is zo’n Matrix helemaal zo gek nog niet. Het is op het eerste oog niet moeders mooiste, maar weet jij de bijzondere designelementen te waarderen, kun je wél met trots zeggen dat je in een door Pininfarina getekende auto rijdt. Nette exemplaren vind je al voor drie- tot vierduizend euro, zoals deze 1,6-liter Active Cool die voor 3495 euro te koop staat in het Gelderse Meteren.
Zo’n Matrix moet je echt niet kopen als investering, want het is geen klassieker in wording. Daarvoor is-ie simpelweg niet speciaal genoeg. Maar het is wél een leuke auto met een redelijk bijzonder verhaal, die we over een paar decennia nog wél zullen herinneren. Want wie Pininfarina op z’n auto mag plakken, kan altijd op iéts meer aandacht rekenen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Betaalbare BMW E34-occasion is zo sterk als een moderne M3
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?