Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Occasions 4 aug 2021
Leestijd: 3 minuten

Betaalbare Pininfarina van de dag: Mitsubishi Colt CZC

Op zoek naar een betaalbare auto mét keurmerk van een beroemd Italiaans designhuis? Wellicht is de Mitsubishi Colt CZC iets voor je, want die werd ontwikkeld en gebouwd door Pininfarina.

Juist, een oude Mitsubishi die werd getekend én gebouwd door het beroemde Italiaanse ontwerphuis. Niet zo gek overigens, want Pininfarina heeft in de afgelopen decennia meerdere vergelijkbare klussen opgepakt. Zo lichtten we vorige week nog de Hyundai Matrix uit, terwijl Pininfarina zich momenteel ook bezighoudt met elektrische SUV’s en pick-ups. Alleen maar bloedmooie Ferrari’s tekenen? Dacht het dus niet.

206 CC

Terug naar de Colt CZC, want die kwam na de eeuwwisseling dus ook van de hand van Pininfarina. Gebaseerd op de reguliere Mitsubishi Colt, maar met een heus klapdak zodat je ‘m kunt omtoveren tot een ware cabriolet. Het is een concept dat je je vandaag de dag niet meer kunt voorstellen, maar ten tijden van de ontwikkeling van deze auto (2006) was het een redelijk populair segment. Peugeot had al eerder hoge ogen gegooid met de 206 CC, maar ook Opel en Nissan stapten in met de Tigra Twin-Top en de – op z’n zachtst gezegd – frappante Micra C+C.

Autofolder: Mitsubishi Colt Coupé-Cabriolet Concept

De Japanners hadden zelf echter geen tijd (of zin) in de complete ontwikkeling van zo’n auto, dus het vroeg Pininfarina een model te tekenen en te bouwen. Maar ook de Italianen zaten waarschijnlijk krap in de tijd, want het pakte, even eenvoudig gezegd, een oud Fiat-ontwerp uit de kast en paste dat toe op de Colt. Overigens was onze eigen Sjoerd van Bilsen destijds een van de eerste journalisten ter wereld die wist dat er een cabriolet-versie van de Colt verscheen. Hoe, dat lees je hier.

Turbomotor

Mitsubishi besloot ondertussen dat de Colt CZC de sportiefste in z’n klasse moest worden, dus leverde ‘m met een 1,5-liter viercilinder die met hulp van een turbo 150 pk produceerde. Klinkt leuk, maar daardoor was-ie ook een stukje duurder dan de concurrentie. En dat terwijl de markt voor heel betaalbare cabriolets rond de introductie van de CZC ook alweer op z’n retour was.

Je kunt ‘t al raden: de CZC was absoluut geen succes. Pininfarina, dat de auto ook in Turijn bouwde, leverde in twee jaar nog geen 17.000 auto’s af. Handen schudden, zand erover en er niet meer over praten, zou je zeggen. Maar nee, de Colt CZC kreeg een flinke staart. Mitsubishi was namelijk van mening dat Pininfarina te traag met de productie van de CZC was gestart. Ook vond het dat de bouwkwaliteit niet op orde was, en dus diende het een claim van een slordige 43,4 miljoen euro in. Daar waren de Italianen niet van gediend, want volgens Pininfarina had Mitsubishi de CZC juist hopeloos overschat. Het vond ook dat de Japanse autobouwer niet genoeg had gedaan om de auto te verkopen.

Flinke claims

Resultaat? Een claim van 100 miljoen aan de broek van Mitsubishi. Uiteindelijk oordeelde de rechter dat Pininfarina recht had op 37,9 miljoen euro, maar het moest Mitsubishi ook 20,5 miljoen euro betalen omdat het te laat met de productie van de CZC was gestart. Kortom: de CZC heeft Mitsubishi heel veel gekost.

HYTS autós galéria –

Brexit voor Mitsubishi: bijzondere en historische modellen onder de hamer

Maar dat maakt ‘t wél een auto met een uniek verhaal. En ben je op zoek naar een heel betaalbare cabriolet en wil je géén Peugeot 206 CC, dan is zo’n Colt CZC nog niet zo’n gekke keuze. Een nette occasion koop je al voor zo’n drie mille, maar het is verstandig om voor een versie met een unieke kleurstelling én de 150 pk sterke turbomotor te gaan. Zo’n combinatie vind je in ons land momenteel niet zo snel.

Tweedehands Mitsubishi Colt CZC

Er staan slechts twee 150 pk-versies in ons land te koop, beide gespoten in een vrij brave grijze tint. En dat betekent ook een redelijke prijs, want onderstaande nette CZC die 141.000 kilometer heeft gelopen, moet 7499 euro kosten. Niet onbelangrijk: voor dat geld krijg je ook climate control, een leren stuurwiel én verwarmbare sportstoelen. Bovendien was de Colt CZC door z’n stuggere onderstel en potente turbomotor een relatief leuke auto om te rijden. Maar of ‘t een bescheiden klassieker in wording is, valt te betwijfelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.