Betaalbare Pininfarina van de dag: Peugeot 406 Coupé
Het beroemde designhuis Pininfarina vierde vorig jaar alweer haar 90e verjaardag, maar is vandaag de dag nog altijd zeer actief. Niet alleen met bloedmooie sportwagens, ook met elektrische pick-ups en SUV’s. Maar ook de occasionkoper kan al heel eenvoudig en voordelig aan een Pininfarina komen. Daarom kijken we de komende tijd naar een aantal betaalbare Pininfarina’s. Vandaag is de wonderschone Peugeot 406 Coupé aan de beurt.
Wie denkt dat de 406 Coupé een eenmalige samenwerking is tussen Pininfarina en Peugeot, heeft het mis. De twee partijen werken – in de jaren 90 als de 406 verschijnt – al decennia lang samen met elkaar, met een groot aantal prachtige auto’s als de 404 Cabriolet of 504 Coupé tot gevolg. Dat zijn inmiddels relatief onbetaalbare auto’s door hun klassiekerstatus, maar de 406 Coupé is op dit moment nog zeer betaalbaar. Heel bijzonder, want Pininfarina bood het ontwerp voor de 406 in eerste instantie aan Fiat en Ferrari aan, maar de Italianen zagen er geen brood in.
Minder dan 1000 euro
Er staan al exemplaren voor minder dan 1000 euro te koop, maar dat zijn niet de auto’s die je wilt. Kijk naar exemplaren vanaf zo’n vier mille, want die zijn beter onderhouden en ogen nog redelijk fris.
Peugeot leverde destijds redelijk wat smaken in de 406 Coupé. Aanvankelijk verscheen de Pinfinfarina enkel met een benzinemotor, maar vanaf 2002 lepelden de Fransen ook de bekende 2,2-liter HDI met 136 pk in de 406 Coupé.
3,0-liter V6
De benzineliefhebber kon vanaf de introductie in 1997 kiezen uit een 2,0-liter zestienklepper met 135 pk, maar het huzarenstukje was uiteraard de 3,0-liter V6, die 194 pk leverde. Later steeg dat vermogen naar 210 pk, waardoor de 406 Coupé in zo’n 7,7 seconden naar 100 km/h wist te sprinten. Overigens konden klanten daarbij kiezen tussen een handgeschakelde vijf-, of automatische vierbak. Tussendoor bood Peugeot overigens ook nog een tweede viercilinder aan, een 2,2-liter met 160 pk.
Zo’n Peugeot 406 Coupé koop je echter niet om keiharde prestaties. Echt hard gaan kon je beter met andere sportievelingen doen, maar de Fransman bood wel een heel fraai totaalpakket. Het Pininfarina-koetswerk is ook vandaag de dag nog om van te smullen, maar de 406 Coupé was bovenal een heerlijke GT die je dagelijks kon gebruiken. Geen hard onderstel, maar voldoende souplesse, dynamiek en comfort om veel kilometers mee te maken.
Tweedehands Peugeot 406 Coupé
In een dergelijke auto past de 3,0-liter V6 dan ook heel erg goed. In het Overijsselse Deventer vinden we een net exemplaar, die wel een wat brave kleurstelling heeft: een metallic grijs exterieur, met een donker interieur en zwarte leren stoelen. Wel is-ie van de meeste gemakken voorzien, zoals climate control en vewarmbare voorstoelen. De 406 Coupé mag voor zo’n vier mille van eigenaar veranderen en heeft zo’n 177.000 kilometer gelopen.
Weet dat er veel fraaie kleurstellingen waren, voor zowel het ex- als interieur. Peugeot leverde de 406 Coupé destijds in fraaie blauwe tinten, als Blue Riviera en Bleu Byzance. Net als het lichtgroene Vert Lugano waren dat prachtige kleuren die stijlvol samengingen met het bruine leer voor op de stoelen. Uniek is het ‘Amarante’ (felrode) interieur, waardoor je bijna het gevoel hebt in een Franse Alfa Romeo te rijden…
Waardevast
Al met al is de Peugeot 406 Coupé een tijdloze Pininfarina, die vandaag de dag nog opvallend goedkoop is. Bovendien is het een klassieker in wording, dus wie nu toeslaat, heeft er hoogstwaarschijnlijk een waardevaste auto. Tenminste, als je een redelijk uniek exemplaar weet te vinden, met de juiste aandrijflijn en uitrusting.