Deze inspiratievolle occasion wil je: de Hyundai Veloster Turbo
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere Zuid-Koreaanse bolide: de Hyundai Veloster Turbo.
In 2011 nam Hyundai de Veloster in productie, maar echt een succes werd het model in ons land nooit. In 2014 verdween de opvallende Koreaan alweer van de prijslijsten in Nederland en België. Dat maakt hem niet minder interessant, integendeel zelfs.
Een kenmerkend design
Wat direct opvalt is het fantasievolle design van de Veloster. De neus heeft veel weg van die van een i20 – die op hetzelfde platform staat – maar vanaf de B-stijl is het ontwerp toch drastisch anders. De langgerekte C-stijl loopt over in een kleine achterklep met een klein raampje. Wanneer je van de achterkant naar binnen kijk, is het bijna een soort kijkdoos.
Dit ziet er misschien leuk uit, maar het design is niet praktisch met parkeren of manoeuvreren in een stad. Zo blijkt uit onze test dat “parkeerproblemen in de Hyundai Veloster nog worden omzeild met een achteruitrijd-camera, maar rechtsaf slaan over een fietspad blijft dankzij de enorme C-stijl een risicovolle onderneming.”
“Het ruime, speelse interieur is een sterk punt van de Veloster. Bij nadere inspectie merk je dat de materialen soms vrij hard zijn.”
“In het interieur is er creatief gebruikgemaakt van verschillende kleuren, vormen en materialen, zonder dat het een zooitje wordt. Harde plastics zijn alom aanwezig, maar zodanig vermomd dat je dat pas merkt na wat handtastelijkheden. Soms is het even zoeken naar de functie van een bepaalde draai- of druktoets, maar als je het eenmaal onder de knie hebt… De leren stoelen zijn overigens even puik als ze er op de foto uitzien. Zowel qua comfort als qua materiaalgebruik.”
De Hyundai Veloster heeft altijd een 1,6-liter viercilinder
De Veloster is gebouwd met drie verschillende aandrijflijnen: twee ongeblazen 1,6-liter vierpitters en een 1,6-liter viercilinder met turbo. In Nederland was de turbo-variant goed voor 186 pk en 265 Nm. Hiermee sprint hij van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 214 kilometer per uur.
Hoewel de Hyundai Veloster Turbo dus een rappe auto is, kwam hij niet altijd even goed uit de test. “De Veloster scoorde een zeer matige 40+ meter op de remproef, en het lijkt voor je gevoel alsof er steeds een stuk stof tussen de remklauw en –schijf zit geklemd.”
Tegenvallend stuurgevoel
“Zoals elke voorwielaangedreven Hyundai en Kia die de afgelopen jaren is uitgekomen, lijdt ook de Veloster onder een rond de middenstand plakkende en bijzonder kunstmatig aanvoelende stuurbekrachtiging. Zodra de bestuurder geen input meer geeft, bevriest de besturing, om pas een fractie van een seconde te laat weer op gang te komen wanneer dat weer gewenst is. Dan lijkt de besturing voor zijn slaperigheid te willen compenseren, door vooral het eerste kwartslag teveel te ondersteunen en alle gevoel weg te nemen. Tel daarbij op dat de Veloster sterk onderstuurd is zolang de voorwielen aandrijving krijgen, maar wel gretig instuurt met gas los, en je begrijpt dat de Veloster moeilijk is te plaatsen wanneer er tempo wordt gemaakt.”
“De achteras is bovendien ondergedempt, waardoor die op sommige hobbels volledig loskomt van de weg. Houd dat in gedachte wanneer je besluit om het ESP uit te schakelen, want de zogenaamde tweede slip komt na een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid onverwachts hard ‘binnenzeilen’ en moet met een besluitvaardige hand worden opgevangen. Nee, enige speelsheid in het weggedrag kun je de Veloster niet ontzeggen, maar het was beter geweest als je er ook op lagere snelheden wat meer lol mee had kunnen beleven.”
De Hyundai Veloster occasion
Hoewel je dus voor het geld leuker sturende auto’s kunt kopen, is de Hyundai Veloster in Nederland een bijzondere verschijning. Autovisie vindt een occasion uit 2014 met bijna 58.000 kilometer ervaring.
Deze Hyundai Veloster heeft een 1,6-liter turbomotor aan boord en is uitgevoerd in de luxe i-Cather uitvoering. De vraagprijs voor het exemplaar is 14.950 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Onderzoek wijst uit: deze betaalbare auto vind jij het aantrekkelijkst
-
Hyundai Inster: goedkope EV met binnenin heel veel ruimte
-
Hyundai komt ineens met een goedkope elektrische auto
-
Door betaalbare luxesedan van Hyundai wil je nu emigreren