Deze occasion wil je: Ford Cougar, beter dan de Peugeot 406 Coupé?
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Ford Cougar 2.5 V6.
De Ford Cougar kwam in 1998 op de markt en werd slechts vier jaar geproduceerd. Autovisie ging in 1998 direct op pad met de concurrent van de Peugeot 406 Coupé.
Een Europese Amerikaan
“Het design van de Ford Cougar is volledig onder Europese auspiciën opgezet en uitgevoerd. […] Wat is er nog Amerikaans aan de Cougar?”
“De zescilinder motor van de nieuwe Ford Cougar (de wagen is natuurlijk ook leverbaar met een viercilinder, 130 pk) is een Amerikaans ontwerp. De Duratec-V6, die we ook al kennen uit de Mondeo, wordt als 2,5- en 3,0-liter gemaakt en levert in kleinste uitvoering in de Cougar een vermogen van 170 pk bij 6250 toeren per minuut.”
“De 2544 cm3 motor is een superlichtgewicht zescilinder, waarbij zowel blok als cilinderkoppen uit lichtmetaal zijn gemaakt. Met holle nokkenassen, een variabel inlaatsysteem en (natuurlijk) vier kleppen per cilinder”
Goede tegenhanger van de Peugeot 406 Coupé
“De nieuwe Cougar is er een rappe rakker van formaat mee, ondanks eerdere beweringen dat de wagen geen partij zou zijn voor een willekeurige Europeaan met opgefokte V6. Inderdaad, de Peugeot 406 Coupé V6 is sneller, maar denk daarbij niet aan seconden of tientallen kilometers per uur. Wie met de Ford Cougar V6 op pad gaat (viercilinder-modellen zijn er nog niet), komt volledig aan z’n trekken.”
“De Duratec wordt standaard met handgeschakelde vijfversnellingsbak gecombineerd, kan lekker ver in toeren worden doorgetrokken en pakt bij alle toerentallen soepel op. De auto haalt op de Duitse Autobahn een topsnelheid van 225 tot 230 kilometer per uur op de snelheidsmeter, iets wat de Peugeot 406 Coupé hem overigens net zo gemakkelijk nadoet.”
“Nul tot honderd gaat in de handgeschakelde Ford Cougar eveneens wat sneller dan in deze automatische Peugeot. Krap 9 tellen (opgave 8,6 seconden) heeft de Amerikaanse bergleeuw ervoor nodig en in de Franse auto duurt dat ongeveer een half telletje langer. Terwijl Peugeot officieel van 9,6 seconden uitgaat.”
“Wie de Peugeot 406 Coupé met handgeschakelde versnellingsbak bestelt, is vlotter dan in de Cougar. Een topsnelheid van 235 kilometer per uur wordt dan gecombineerd met een 0-100 kilometer sprinttijd van 7,9 seconden en Peugeot kennende, zullen die fabrieksopgaven niet ver bezijden de realiteit liggen.”
Ford Cougar een stukje stugger dan de 406
“De ontwerpers van de Cougar hadden de opdracht de Ford een sportief rijkarakter te geven. Dat is gelukt. In wezen zijn de gebruikte componenten hetzelfde als bij de Mondeo, maar wel specifiek toegesneden op het ándere gebruik dat voor een auto als de Cougar voor de hand ligt. De voorste McPherson en de Quadralink-achterwielophanging hebben een totaal andere afstemming gekregen dan bij de Mondeo. Tamelijk stug, dat moet worden gezegd, maar gelukkig ook niet alléén maar hard.”
“De achterkant van de nieuwe Ford is er een om in te lijsten. Laat daarover geen twijfel bestaan, gevoelige lieden zullen zich in de 406 Coupé (met instelbare demperafstemming) beter op hun gemak voelen. Maar ondanks het eveneens zeer strakke sturen en reageren van de Franse auto, kan de Cougar toch als de sportievere worden omschreven. De 406 Coupé is top, geen misverstand mogelijk, maar de Cougar is super.”
De Ford Cougar 2.5 V6 als occasion
Autovisie vindt zo’n Ford Cougar met de 2,5-liter V6 voor nog geen 4000 euro. De Amerikaan komt uit 1999, is origineel in Nederland geleverd en heeft slechts 82.158 kilometer op de teller staan.
De Ford Cougar heeft pas één eigenaar gehad en ziet er op het eerste oog nog erg netjes uit. De bolide beschikt jammer genoeg niet over de handbak, maar over de ietwat trage 4-trapsautomaat.