Deze occasion wil je: Ford Escort Mk1 RS1600 – rallyklaar, gassen maar!
Ford scoorde met de Escort bullseye bij de Britten, die de auto massaal kochten. Voor de vele rallyfanaten in dat land had Ford nog een verrassing: de Mk1 RS1600. De compacte gezinsauto van Ford veroverde zo ook de rallywereld. De Escort RS zou de geschiedenisboeken ingaan als een van de meest succesvolste rallymachines ooit.
Ford Escort: van gezinsauto naar ultieme rallymachine
De Ford Escort begon heel gewoon. Hij zag in 1968 het levenslicht en werd verkocht als de ideale gezinsauto. De Escort was de opvolger van de Anglia. Het was de eerste door Ford Europe ontwikkelde personenauto, Europa was dan ook dé afzetmarkt voor deze compacte auto en kende met name in Groot-Brittannië grote successen. In de 33 jaar dat het van oorsprong Amerikaanse merk de auto produceerde, verkocht het maar liefst 4,1 miljoen exemplaren en was de auto regelmatig bovenaan het lijstje van bestverkochte auto’s van Groot-Brittannië te vinden.
F-150 Lightning is Fords antwoord op Tesla Cybertruck en Hummer
In deze compacte gezinsauto zag Ford ook een mogelijkheid om de stap naar de autosportwereld te maken. Dat deed het bedrijf door rally’s te rijden met de RS1600. Met de Finse Hannu Mikkola achter het stuur won Ford zes grote rally’s nog voor het WRC bestond. Zoals in 1968 toen schreef het de 1000 Lakes Rally, verreden in Finland, op haar naam. Met 32 grote rally-overwinningen achter de RS1600 is het een van de meest succesvolste rally-auto’s ooit.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Volgens de verkoper hebber we hier te maken met een volledig gerestaureerde Works Ford Escort Mk1 RS1600. In deze Ford ligt een 1600 BDA-motor met HART-kleppendeksel en originele Weber 45-carburateurs. Dat levert niet alleen een spectaculair geluid op, maar ook een vermogen van circa 215-235pk. Voor zo’n compacte, lichtgewicht auto (deze weegt slechts 1.000kg) is dat genoeg om competitief mee te doen aan rally’s, al is dat dan wel in de historische klasse voor auto’s uit de jaren 60/70.
Deze Escort Mk1 is een van de eerste 260 RS1600’s met Twin Cam-motor. De legendarische rally-auto is gereedgemaakt voor races en rally’s en voorzien van alle veiligheidsmaatregelen – en natuurlijk upgrades – die daarbij komen kijken. De RS1600 is voorzien van een rolkooi, Cobra-kuipstoelen met driepuntsgordels, een Tony Law-uitlaatspruitstuk, Works-gasmechanisme, Gartrac Pedalbox en nog meer details om echt los te kunnen gaan op onverharde wegen.
Kopen of doorlopen?
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de prijs. Die is met €89.500 zeker niet mals maar gezien de in de advertentie omschreven staat en (zeldzame) historie niet ongewoon. Alle klassieke, originele Escorts Mk I en II zijn aan de prijs. Zeker bij de tweedeurs versies is dat het geval want die worden vaak gebruikt als basis voor RS-replica’s. Inmiddels rijden er daar heel wat van rond. Dat zijn dan omgebouwde auto’s die ooit als een L of Ghia begonnen. Vaak hadden ze slechts een tamme 1100 of 1300 cm3 motor onder de kap. Origineel zijn dat dus zeker geen RS-en of Mexico’s, maar toch zijn ze mits goed omgebouwd ook kostbaar.
Het is daarnaast een unieke auto: op gaspedaal.nl vinden we slechts één RS1600 terug die rallyklaar is. Van de Escort zijn er momenteel 45 beschikbaar in Nederland, maar dan hebben we het over alle generaties, van de eerste tot de zevende en laatste. Er zijn verder wel meerdere RS2000’s te vinden, evenals de Mk1 Mexico, maar de RS1600 blijkt uniek in zijn soort in Nederland. Mocht je dus deze zomer nog mee willen doen aan klassiekerrally’s, dan zal je met deze Ford de show stelen.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford
-
‘Beroemde naam hergebruiken moet met passende auto, dat is deze Ford Capri niet’
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit