Deze occasion wil je: Lada 1200 – echte cult-kar
Deze Lada is in feite een echte cult-auto, een rijdend Russisch monument. En niet voor niets. Lada bouwde in 2020 haar dertig miljoenste auto. Het Russische automerk deed er ongeveer vijftig jaar over en produceerde verschillende soorten auto’s. Ook auto’s die Nederland uiteindelijk bereikten, zoals deze Lada 1200.
Lada-die, Lada-da
Het ging lekker met Lada, maar de verkoopcijfers kregen een enorme klap toen in de jaren tachtig de katalysator zijn intrede maakte. De afzet liep direct terug. Vervolgens kampte de Nederlandse importeur met een inconsequente levering vanuit Rusland, te wijten aan de fabriek. Uiteindelijk verdween het merk van de Nederlandse markt. Het was de bedoeling om terug te keren, maar dat kwam er niet meer van. Geen vrolijk Lada-die, Lada-da, dus.
Lada valt sinds januari 2017 onder de vleugels van Renault. De Franse autobouwer had al in de jaren ervoor een oogje op de Russische branchegenoot. Vorig jaar werd er nog gespeculeerd dat er dit jaar een nieuwe Lada op de markt zou verschijnen, maar dat is vooralsnog niet het geval. Renault gebruikt Lada niet alleen om de thuismarkt naar zich toe te trekken, het gebruikt de fabrieken van de dochteronderneming voor de productie van Renault-modellen voor de lokale markt. Ook voor bijvoorbeeld Nissan maakt de fabrikant lokale producten.
Lada blijkt schaars in Nederland
Op 28 september 2020 stonden er 884 Lada’s op een Nederlands kenteken geregistreerd, dus zeldzaam zijn ze zeker. De oudste Lada dateerde destijds uit 1971 en die bewuste auto is ook daadwerkelijk destijds nieuw in Nederland geregistreerd! De jongste Lada is een Vesta uit 2018. Er zijn verder geen modellen uit 2019 of 2020 op kenteken gegaan.
Het meest geregistreerde Lada-model is hét Lada-icoon, de Niva. Van de terreinbikkel waren op 28 september 325 stuks in ons land aanwezig. Het model staat op geruime afstand van de 1200 en Samara, die beide op 131 staan. De modernere Kalina heeft 85 Nederlandse bezitters, de Vesta vier en de Granta twee.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Aan de basis van Lada staan Fiat en de Russische overheid. Het eerste productiemodel was dan ook een aangepast Fiat-model, de 124. Lada exporteerde de tot 1200 gedoopte sedan naar meerdere landen, óók naar Nederland. De 1200 werd van 1970 tot en met 1988 geproduceerd. De achterwiel aangedreven VAZ-2101, zoals deze oorspronkelijk heette, uit de toenmalige Sovjet-Unie begon met 60 pk en een topsnelheid van 140 km/u.
Met de bovengenoemde cijfers is het bijzonder te noemen dat er een Lada 1200 in Nederland te koop staat. Dat deze in het rood gekleurd is, mag geen verrassing zijn. Liefst een kwart van de Lada’s in Nederland is in rood gespoten.
Kopen of doorlopen?
Ook niet verbazend is dat er slechts tien Lada’s in Nederland te koop staan. Op gaspedaal.nl vinden we een variatie aan Lada’s, maar de 1200 is uniek in zijn soort. Veel kilometers zijn er niet gereden met deze Lada uit 1978: de opgegeven kilometerstand is slechts 26.762. Dat doet natuurlijk wat met de prijs, net als de staat en vooral de zeldzaamheid van dit exemplaar: maar of hij zijn vraagprijs van 19.950 euro echt waard is blijft de vraag. Volgens de eigenaar is deze auto in originele staat en zijn er nooit restauratiewerkzaamheden verricht en dat is heel zeldzaam.
Kortom, het is een unieke auto met een flinke geschiedenis, maar als je zo’n verzamelaars-item wil hebben moet je er dus wel flink voor betalen. Dan heb je misschien van die 884 Lada’s in Nederland wel een van de, al dan niet dé, meest unieke te pakken.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.