Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 1 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Lotus 340R, de wildste straatauto ooit

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere tweezitter, een Lotus 340R.

“Neem de Elise met zijn formidabele onderstel, tune zijn motor en vervang zijn gladde, ronde carrosserie voor Battleship Galactica-vormen en je krijgt de wildste gehomologeerde vierwieler money can buy. De Lotus 340R doet het goed op het circuit, maar ook vooral op straat. Een geboren winnaar”, schreven we in Autovisie nummer 8 van het jaar 2000.

Een opvallende occasion

Ook nu nog is de Lotus 340R een opvallende occasion. “De 340R voldoet aan alle eisen die worden gesteld om op de openbare weg te worden toegelaten. Het maakt ‘m de wildste straatauto ooit gebouwd. Met afstand. Dat wilde moet worden gezocht in de met een kapmes gesneden carrosserie: flanken met gaten, een abrupt eindigende bilpartij en een haarscherpe neus.”

Lotus 340R, occasion, occasions
(Afbeelding: AutoTrack)

“De onderhuidse techniek van de 340R is grotendeels identiek aan die van de Elise. Het onderstel kent dezelfde lay-out en de ophanging is evenals de maten gelijk. Het verschil zit ‘m in de dempers, veren en ophangpunten. En de wielen en banden zijn een maatje groter. Het Yokohama-rubber, dat in samenwerking met Lotus is ontwikkeld, heeft een profielontwerp dat prima bij de bizarre lijnen van de 340R past.”

https://www.autovisie.nl/occasions/occasion-coupe-fiat-bella-macchina/

Op droog is de grip geweldig, op nat lijkt de ruimte om water af te voeren aan de magere kant. Voor de aandrijving zorgt de 1,8-liter K-motor uit de Elise. Door tal van aanpassingen levert hij in R-vorm 177 pk bij 7800 toeren per minuut en 171 Nm bij 5000 krukasdraaiingen. De versie die wij rijden is voorzien van het race-pack en is goed voor 194 pk. Lotus heeft de extra peekaa’s weten te realiseren door het VVC-systeem, dat standaard op de sterkste Elisemotor zit, kort te sluiten. Daardoor lijkt er tot halverwege de powerband nauwelijks enig snelheidsverschil met de 111S te zijn, maar zodra de toerentellernaald boven de 4000 staat geht es los.”

Lotus 340R heeft een erg minimalistisch interieur

“Het interieur van de occasion is van kaal, blank, koel aluminium. Prachtig. Een en al functionaliteit, zoals de Elise dat ook heeft. Het verschil zit hem in het dashboard. Dat is er eigenlijk niet. Op een soortement boemerang zijn slechts twee meters geplaatst: een voor het die doordringen tot het interieur. Daartoe krijgen ze ook alle mogelijkheden.”

Lotus 340R, occasion, occasions
(Afbeelding: AutoTrack)

“Op de plaats waar deuren horen te zitten, bevinden zich perspex schermen, melkachtig van tint. Heel vaag zie je het wegdek er doorheen. En omdat er geen zijruiten zijn, speelt de wind met je haarwortels, ruik je de heetgeremde blokken en de bijna kokend gestookte motor van de Lotus 340R. De auto ziet er niet alleen uit als een bijzondere creatie, maar voelt en ruikt ook als zodanig. Je beleeft hem als een racewagen zonder geconfronteerd te worden met diens eenzijdigheid.”

De Lotus 340R als occasion

Van de Lotus 340R zijn maar 340 exemplaren gebouwd. Een van de occasion staat te koop in Nederland. Het exemplaar heeft iets meer dan 43.000 kilometer ervaring en een prijskaartje van net geen 63 mille.

Lotus 340R, occasion, occasions
(Afbeelding: AutoTrack)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.