Deze occasion wil je: Maserati Merak – sportauto met vleugje Citroën
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Fmaserati-merak.jpeg)
Italiaanse autofabrikanten en designhuizen hebben door de jaren heen ware klassiekers ontworpen. Ferrari kende bijvoorbeeld de legendarische 250 GTO, Lamborghini had de Miura en Countach, Fiat de Multipla en Alfa Romeo de 33 Stradale. Maserati maakte in de jaren 70 naam met de Merak, een sportieve 2+2 met wat invloed van…Citroën.
De Merak: sportieve gezinsauto?
De Maserati Merak werd in 1972 gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. De Italiaanse sportwagen was voor een groot deel verwant aan de Maserati Bora en deelde ook een aantal onderdelen met die auto. Op motorisch vlak was er wel een downgrade/upgrade (afhankelijk waar je fan van bent): de krachtige 4.7 liter-V8 maakte plaats voor een 3 liter-V6.
De Merak kenmerkte zich door een kleinere en compacte aandrijflijn, waardoor er ruimte werd gecreëerd voor een tweede rij stoelen. Daardoor konden je kinderen ook mee op reis. Voor je wat langere vrienden was het echter geen optie om op de achterstoeltjes plaats te nemen: want de Merak was daar als 2+2 gewoon veel te klein voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Fmaserati-merak2.jpeg)
De Merak werd gemaakt in de tijd dat Citroën eigenaar was van de Italiaanse sportwagenbouwer. Dat heeft ook zijn sporen nagelaten op de Merak, die voorzien was van de hydropneumatiek van Citroën. Het bekendste onderdeel van dat systeem, de veren, werden niet overgenomen op de Maserati. Wel werden de remmen hydraulisch bediend, net als de klapkoplampen.
Naast de reguliere Merak kwam er ook een lichtere SS-variant uit, evenals de 2000 GT.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
De Merak straalt het best in het rood en dat is hier ook precies het geval. De auto heeft binnen overigens nog een vleugje Citroën: het dashboard van de Citroën SM werd in de vroege modellen, tussen 1972 en 1975, gemonteerd. Dit dashboard was te herkennen aan de grote ovalen metertjes en een enkelspakig stuur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Fmaserati-merak5.jpeg)
Dit model stamt uit 1974 en dus hebben we te maken met de variant met het Citroën-dashboard. Deze werden tot en met 1974 geproduceerd. In totaal maakte Maserati er 630 van, terwijl de totale productie van de Merak op ruim 1.800 stuks lag. De 3 liter-V6-motor in deze Merak produceert 190 pk en behaalt, zo beweert Maserati, een topsnelheid van ruim 240 km/u.
Kopen of doorlopen?
De Maserati Merak is een ware klassieker die je regelmatig op posters ziet staan vanwege het strakke uiterlijk en de sportieve uitstraling. Het gaat hier om een oldtimer die al bijna 40 jaar niet meer gemaakt wordt, dus het is in ieder geval een echt verzamelobject. Dat wordt te meer bevestigd door gaspedaal.nl: er staan slechts drie Meraks te koop in Nederland.
Wat dit model dan onderscheidt van de andere twee is de bizar lage kilometerstand. Deze staat na al die jaren op slechts 7.791 kilometer en dus kan er wel vanuit gegaan worden dat deze van een verzamelaar is geweest die er keurig mee om is gegaan. Van de drie beschikbare Meraks is dit dan ook wel de duurste: het model met 69.065 kilometer kost €35.950, het oranje model met 45.118 kilometer kost €42.500. Deze? €47.900. Maar voor dat geld koop je dan wel een echte Italiaanse klassieker.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Fmaserati-merak4.jpeg)
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh, oh! Stellantis schrapt miljardeninvestering in Maserati
-
Maserati Levante met benzine-V6 koop je nu voor het geld van een Golf
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Stellantis legt productie elektrische Fiats en Maserati’s wéér stil
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion