Deze occasion wil je: Morgan 3Wheeler – plezier op drie wielen
De Morgan 3Wheeler is one-of-a-kind. Natuurlijk vanwege de drie wielen, het lijkt wel een oud gekortwiekt jachtvliegtuig. Britser dan Brits is hij dan betekent fun op de openbare weg, of op het circuit. Eén ding is in beide gevallen handig: een bril.
Extreme looks
De Morgan 3Wheeler is een unieke moderne klassieker. Met twee wielen aan de voorzijde en één aan de achterkant is een unieke rijervaring gegarandeerd. Na een afwezigheid van precies 60 jaar kondigde Morgan in 2011 aan een nieuwe 3Wheeler in het programma op te nemen. Dat was precies 100 jaar nadat Henry Frederick Stanley Morgan zijn eerste driewieler, de Runabout, ging produceren. Een paar jaar geleden presenteerde Morgan zelfs een elektrische variant onder de naam EV3, helaas haalde die tot nu toe de productie niet.
De keuze voor drie wielen was vroeger vooral fiscaal, de ‘auto’ was zo te registreren als motorfiets, wat veel belasting scheelde. Wat begon als een rudimentaire eenzitter zonder koetswerk en met handremmen groeide in 1928 uit tot de gestroomlijnde Super Sports, waarmee de huidige 3Wheeler zijn coole looks deelt. De V-Twin driewielers werden vanaf 1932 langzaam vervangen door de F-serie met watergekoelde viercilinder en is na WOII niet meer teruggekeerd. De F-serie hield het nog vol tot 1952, toen de vraag naar driewielers vanwege het inmiddels grote aantal goedkope vierwielers op de markt drastisch was afgenomen.
De Morgan Aeromax werd door een stagiair ontworpen – Sjoerds Weetjes 240
3Wheeler versus Caterham 275R
In 2018 nam Autovisie de Morgan 3Wheeler mee op pad. Dit ouderwetse speeltje, reden we op de openbare weg, zij-aan-zij met een andere Spartaanse stuurmansauto: de Caterham 275R.
“Als de kwajongen in me wat lomp en vol bravoure de oprit van de A2 opstuurt, corrigeert de Morgan me even als een leermeester. Hij laat me subtiel voelen dat hij geen moderne, door een esp-systeem gedrogeerde heilige koe is, maar een levendige driewieler. Het achterwiel slipt nog net niet weg, maar voelt wel even onzeker en zoekerig aan, ook voor een gevorderde vierwieltemmer. Net als een klassieker dwingt de 3Wheeler een aangepast gedrag af.”
Helemaal nieuw, maar óók klassiek – Morgan Plus Six – Autovisie Supertest 2020
“Dat was ik even vergeten na de hernieuwde kennismaking met deze luidruchtige feestganger. Want ik liet me onvermijdelijk meevoeren door het concert dat de V-Twin-formatie voorop gaf. Als een puber die van zijn nieuwe Akrapovic-uitlaat op zijn Vespa geniet, gaf ik alleen maar zoveel mogelijk gas, de rest kon me even niet boeien. Genieten van die overdosis decibellen waarin je toch die klassieke tune, de heartbeat van de S&S V-Twin hoort. De straight pipes die aan beide kanten van de romp lopen hebben maar een minuscuul dempertje en aan het eind een fishtail voor het beste geluid.”
Overeenkomsten
“Als we kijken naar de basisopzet van beide concepten, dan zie je zeker overeenkomsten. Feitelijk zijn het vintage jachtvliegtuigen. Ze hebben wel de romp daarvan, maar vleugels ontbreken, waardoor je gedwongen wordt tot ‘laagvliegen’, een sensatie die in de luchtvaartwereld voorbehouden is aan een select clubje militaire jachtvliegers. En dat vergelijk is meer dan een leuk verhaal, want er zijn echt overeenkomsten met de vliegtuigbouw.”
“De romp, of zoals dat in autoland heet ‘het koetswerk’, is ook licht van gewicht en minimaal uitgevoerd. In de basis een buizenchassis (bij Morgan zit daar nog deels een traditioneel essenhouten frame tussen) en de bekleding is dun en licht. Het aluminium plaatwerk zit er meer om de wind te geleiden en het water buiten te houden dan dat het je beschermt. De veiligheid komt van het stalen buizenframe dat deels als rolbeugels boven het plaatwerk uittorent en zo de inzittenden moet beschermen. Wel komt er hoe dan ook een beetje ellebogenwerk bij het rijden van pas, want om te kunnen sturen heb je meer ruimte nodig dan het interieur kan bieden. Morgan en Caterham-piloten steken de linkerelleboog dus niet uit stoerdoenerij (stoer zijn ze sowieso wat mij betreft) buitenboord, maar omdat het voor het betere stuurwerk nodig is.”
Rustig aan in de 3Wheeler
“In de Morgan heb je ook minder de behoefte om de grens op te zoeken, ondanks het feit dat alles na wat kilometers vlot went en je vertrouwen krijgt in dat ene achterwiel. Bovendien heeft Morgan de besturing zodanig afgesteld dat al te abrupte stuurbewegingen niet voorkomen. De eerste paar graden rond de middenstand draait hij licht en reageert de auto wat vertraagd en als je daarna gas blijft geven fungeert onderstuur al vlot als remparachute. Bij lage snelheden en als je maximaal accelereert vanuit stilstand hoor je de aandrijflijn, die uit een MX-5-versnellingsbak, een cardanas en een getande riem bestaat, af en toe kermen en klapperen. Dus daarna doe je het vanzelf rustiger aan.”
“Met een spinnend achterwiel van start gaan kan en de 3Wheeler achter laten uitbreken is met wat provoceren en 86 pk op het achterwiel ook mogelijk, maar dat alles voelt al gauw als ongepast. En altijd dat heerlijk roffelende geluid van de sterk vibrerende V-Twin, waardoor je je wel meteen afvraagt hoeveel extra onderhoud zo’n aandrijflijn nodig heeft. Je moet hoe dan ook een diehard zijn om met deze machine echt hard te rijden. We tikten 160 km/h, maar dan blaast de rijwind zo hard in je gezicht dat je zelfs achter je bril nog een troebele blik krijgt door de tranen in je ogen.”
Vaarwel
Eind vorig jaar maakte Morgan bekend het huidige model van de 3Wheeler uit te zwaaien, al is dat slechts voor een jaartje. Om de productiestop feestelijk in te luiden kwam het bedrijf met de P101, een zeer exclusieve variant van de 3Wheeler. Het gaat namelijk om slechts 33 exemplaren van de P101. Die aanduiding staat voor Project 101 en dat is de interne naam die Morgan ruim tien jaar geleden aan de ontwikkeling van het model koppelde. Een auto als dit mag krankzinnig lijken in deze wereld, toch is het een van de meest populaire Morgan-modellen uit de geschiedenis. Tot nu toe vervaardigde de fabrikant namelijk ruim 2500 exemplaren, die allemaal hun weg naar de verschillende windstreken van onze aarde hebben gevonden.
De P101 krijgt allerlei bijzondere details om het unieke karakter van deze 3Wheeler te vieren. Een van die details is de asymetrische tonneau-cover, die we ook zagen op de EV3 Concept uit 2016. Ideaal voor als je alleen in de auto zit, want het onderdeel bedekt de passagiersstoel. De Aero-wielen krijgen dezelfde kleur als de carrosserie en zijn exclusief voor deze P101 vervaardigd.
Het asymmetrische thema van de 3Wheeler wordt op deze P101 nogmaals benadrukt door de verschillende kleuren (zwart en wit) voor de uitlaateindstukken. Unieke toevoegingen zijn verder de koppelmarkeringen op de voorbanden, een vliegscherm, zichtbare klinknagels en P101-badges.
Nieuwe 3Wheeler
Morgan levert de 3Wheeler P101 in twee kleuren (Deep Black of Satin White Silver), en voegt daar een aantal verschillende liveries aan toe. Prijzen van de P101 beginnen bij £45.000 exclusief belastingen (zo’n €50.000), de oplage is gelimiteerd tot 33 stuks. Alle exemplaren zijn al opgevraagd door dealers in het Verenigd Koninkrijk, Europa en de Verenigde Staten. Morgan is al begonnen aan de productie van de P101, terwijl het ook nog reguliere 3Wheelers blijft bouwen.
Als dit jaar de laatste 3Wheelers van de band rollen, stopt Morgan met de productie van het huidige model. Wel laat de fabrikant al weten dat het de productie van het iconische model in een later stadium weer gaat hervatten met een nieuwe variant. Wanneer dat zover is, blijft nog even onduidelijk.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
In deze Morgan 3Wheeler uit 2012 zit een 2.0 V Twin S&S motorblok die 86 pk genereert. Dit motorblok werk samen met een vijftraps versnellingsbak en via een cardanas en een getande riem wordt het achterwiel aangedreven. Het leeggewicht van de auto is slechts 525 kilogram. De 3Wheeler heeft een versterkt buizenframe en een roll-bar voor bestuurder en passagier.
Dit exemplaar heeft daarnaast zwarte spaakvelgen, glimmende uitlaten met hitteschilden, zilverkleurig neusstuk, zwarte roll-bars, twin flyscreens en een ‘bomb release style’ startknop. Aan de voorkant zien we ook nog op feestelijke wijze de Britse vlag terug.
Sinds 2012 zijn er met deze 3Wheeler 6.100 kilometers gereden en sinds de eerste eigenaar twee keer van eigenaar gewisseld. De verkoper, een autobedrijf in Uden, vraagt er een bedrag van €44.750 voor.
Kopen of doorlopen?
Dat Morgan exclusief is, mag duidelijk zijn. De auto’s worden in kleine aantallen met de hand gemaakt. Dat zien we ook terug in de hoeveelheid Morgans die op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, te vinden is. Van de 33 Morgans die in Nederland te koop staan, zijn er slechts twee 3Wheelers. Dit exemplaar is van die twee het oudst: deze komt uit 2012, de ander is nog net niet gloednieuw met bouwjaar 2020. Voor de vraagprijs koop je exclusiviteit en echt Brits fun.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop deze dure optie voor de Morgan Midsummer niet! | Sjoerds Weetjes 418
-
Morgan Midsummer – Wie mooi wil zijn, wordt zeiknat
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Fantastische Alfa Romeo Giulia Q-occasion kost helft van nieuwprijs
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Deze vergeten Amerikaanse SUV koop je voor weinig als occasion
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’