Deze occasion wil je: Nissan 350Z, veel voor weinig
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Nissan 350Z.
Nissan bouwde de eerste 350Z – of Fairlady Z (Z33), zoals hij in Japan bekend staat – van 2002 tot 2009. Een jaar na zijn introductie kwam de roadster uit. De tweezitter was de opvolger van de 300ZX en werd zelf vervangen door de 370Z.
“Zoveel mogelijk sportauto voor zo weinig mogelijk geld”
“Dat was het principe van de Nissan 350Z”, zo zegt Autovisie-redacteur Peter Hilhorst in zijn rubriek Peters Proefrit. In 2021 nam hij de 350Z een dagje mee. Dit waren zijn bevindingen.
“Met dat principe werd teruggegrepen op het eerste lid van de Z-familie: de 240Z, zeer populair in de VS en Japan. Hij startte in 1969 een stamboom met bereikbare sportauto’s. De Z-generaties daarna werden echter steeds zwaarder, luxer en duurder, zoals de 300ZX. De voorganger van de 350Z was weliswaar een uitstekende sportauto, maar geenszins betaalbaar en tamelijk complex. De 350Z is wel weer ontworpen volgens het originele recept, dankzij slimme toepassing van bestaande onderdelen.”
De Nissan 350Z is een sportauto met een brugerblok
“In Nederland kwam de 350Z in 2003 op de markt en een jaar later volgde de open versie. Hij was vlijmscherp geprijsd met 48.695 euro. Dat kon door royaal te putten uit het onderdelenmagazijn van de Renault-Nissan-alliantie. Hij staat op het FM-platform dat ook de basis vormde voor grotere Nissans.”
“Onder de motorkap eveneens een bekende: de 3,5-liter V6 uit onder meer de Renaults Espace en Vel Satis. De Nismo-sportafdeling gaf het burgerblok echter een sportievere inborst. Eerst kwam er 280 pk uit, maar gedurende zijn levenscyclus werd hij enkele keren aangepakt tot hij 313 pk leverde. Voorts heeft de 350Z achterwielaandrijving, een handgeschakelde zesbak en een sperdifferentieel.”
Autovisie is fan van de Nissan 350Z
“Op de Autovisie-redactie is de 350Z altijd op handen gedragen. Hij won ooit glansrijk de Supertest en verbleef een jaar in de duurtestgarage. Hij bleef boeien en dat doet hij nog. De harde sportstoelen bieden een warm welkom en het alleen in hoogte verstelbare stuur staat toch mooi voor de borst.”
“Het geluid van de V6 is aanwezig in het interieur en laat met een rauwe grom weten voor je aan het werk te gaan. Het is geen sportmotor, maar een koppelbuffel die bovenin goed doorloopt om hem door te trekken tot 6600 toeren per minuut. Al was het maar voor die rijke brul. De stevig aanvoelende zesbak wenst een dominante hand om de korte pook door de strakke slots te leiden. Het draagt bij aan de ervaring met een dikke en ietwat zware sportauto op pad te zijn.”
Hoe rijdt de Nissan 350Z?
“De besturing versterkt dat idee. Die combineert een aangename tegendruk met veel details, waardoor je hem puur op gevoel in één vloeiende beweging op de ideale lijn plaatst. Hij staat stug op zijn veren, vertoont weinig koetsbewegingen en reageert daardoor intuïtief op alle input. Er is geen teleurstellend vroeg onderstuur, want de voortrein heeft goede grip.”
“Dan is er nog het vriendelijk opererende sperdifferentieel, dat eerst het binnenste achterwiel even laat doorspinnen om de aandacht van de bestuurder te trekken. Daarna zet de kont een geleidelijke stap zijwaarts om te benadrukken dat hij over de oerdriften van een sportauto beschikt. Bijna twintig jaar na zijn introductie klopt alles nog aan de 350Z. Een krachtig uiterlijk, prima techniek, een uitgebalanceerd weggedrag en een redelijke prijs.”
Autovisie vindt een occasion uit 2005 met 148.000 kilometer op de teller. Het gaat om een roadster met een 3,5-liter V6 motor, goed voor 281 pk. De vraagprijs bedraagt 15.590 euro.
Peters Proefrit met de occasion
Kijk voor de volledige indrukken uit de aflevering van Peters Proefrit, onderstaande video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion