Deze occasion wil je: Opel Ampera-e, even groot accupakket als Tesla Model S
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal een elektrische auto waar je wellicht nog nooit aan gedacht hebt: de Opel Ampera-e.
De Opel Amerpa-e kwam in 2017 op de markt en zou destijds een game changer worden. Echter, elektrisch volksvervoer werd het model nooit.
Opel Ampera-e occasion
Autovisie ging in 2017 voor het eerst op pad met de Opel Ampera-e en schreef: “Met een accu zo groot als die van een Tesla Model S en de helft van de prijs houdt de Opel Ampera-E de gemoederen al maanden bezig. Is dit de game changer die elektrisch rijden tot volksvervoer gaat maken en hoeveel blijft er van de theoretische 520 kilometer actieradius over in de praktijk?”
“De Opel Ampera-e is de eerste elektrische middenklasser met een opgegeven bereik van meer dan 500 kilometer. Daardoor moet de in compacte EV-auto’s immer meereizende actieradiusangst volledig afwezig zijn. De concurrentie bestaande uit de BMW i3, Volkswagen e-Golf, Renault Zoe en Nissan Leaf blijven op royale afstand van de theoretische reikwijdte. De angstbestrijding van de Opel is gebaseerd op een 60 kWh-accupakket dat in de bodem van de auto is ondergebracht. De totale capaciteit is net zo groot als de basisversie van de Tesla Model S, maar dan in een model dat een soort kruising is tussen een Mokka en een Meriva.”
“Opel doet geen uitspraken over de productieaantallen, maar roept wel dat de gehele productie alleen al in Noorwegen verkocht zou kunnen worden, het voor elektroauto’s gastvrije land waar de Ampera-E als eerste op de markt komt. Daar zijn al duizenden orders voor het model geschreven. Nederland is als tweede aan de beurt en ook hier is heel veel interesse getoond. De prijs is nog steeds niet bekend, maar reken op een bedrag van 39.000 euro. Nog niets eens de helft van de basisversie van de Tesla Model S. Hij zal in mei bij een selecte groep dealers staan en daarna volgen Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.”
Een accupakket netzo groot als die van de Tesla Model S
“Het 60 kWh-pakket vullen duurt thuis aan het reguliere stopcontact ongeveer een etmaal, aan een wallbox zo’n 13 uur, aan een publieke laadpaal een uurtje of acht en aan een snellader minder dan anderhalf uur. Door verbeterde accutechnieken en een betere koeling (ideale temperatuur is 20 graden Celsius) kan een groter deel van de capaciteit gebruikt worden. Overigens zit er een tolerantie op die 60 kWh, want de ene Ampera-E kan 59 kWh hebben en de andere 61 kWh. Wat ze in elk geval allemaal hebben, is dat 95% daarvan benut kan worden zonder de accu te beschadigen.”
“Bij de vorige Ampera was van de 16 kWh slechts 10 kWh beschikbaar. Net als voorheen geeft Opel acht jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket. Nog een laatste opmerking over de batterij, want die bepaalt voor een groot deel de prijs van de Ampera-E. Volgens Opel is 1 kWh aan capaciteit inmiddels voor fors minder dan 300 euro te produceren, maar dat betekent nog steeds dat ruim meer dan de helft van de kostprijs van de Ampera-E voor rekening komt van de accu.”
Waarom verkocht de Opel Ampera-e niet zo vaak als verwacht?
De Opel Ampera-e werd na zijn introductie fors duurder. Bij de verkoopstart in 2017 kostte de Ampera-e minimaal 40.995 euro. In 2018 steeg de prijs tot 46.699 euro. Later werd het model wel weer goedkoper. Daarnaast viel de actieradius tegen. Het accupakket behaalde volgens WLTP maar 423 kilometer en alsof dat nog niet slecht genoeg was voor de verkoopaantallen, vloog het accupakket nog wel eens in brand. Als het goed is zijn inmiddels alle accupakketten vervangen na een terugroepactie. Echter, lezers melden aan Autovisie dat nog lang niet alle accupakketten vervangen zijn. Check dit dus goed bij aankoop van de occasion! Als de batterij wél vervangen heeft deze 10 procent meer capaciteit ten opzichte van de oude.
Autovisie vindt een Opel Ampera-e als occasion. De auto heeft iets meer dan 117.000 kilometer ervaring en komt uit 2018. Het prijskaartje van de elektrische auto is 26 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster