Deze occasion wil je: Renault Twingo RS Cup R150R – de overtreffende trap
Pak een van de bekendste Renault-auto’s en geef die een speciale Renault Sport-behandeling, dat is hoe de Renault Twingo RS Cup tot stand kwam. Er was echter een overtreffende trap van deze auto: de R150R-editie.
De opvolger van de iconische eerste generatie Renault Twingo verschijnt in het voorjaar van 2007. Hoewel Renault-baas Ghosn de introductie een jaar heeft opgeschort om het ontwerp en de kwaliteit aan te scherpen, wacht de nieuwkomer een redelijk lauwe ontvangst. Dat geldt gelukkig niet voor de Twingo RS die begin 2008 zijn opwachting maakt. Het RenaultSport-label schept hooggespannen verwachtingen die ook nog eens worden waargemaakt. Net als de Clio RS krijgt het rappe rakkertje een atmosferische viercilinder. Het RenaultSport-team verandert de 1.6 16V gezinsautomotor in een hongerige toerenmachine.
Een aangepast inlaatsysteem, andere nokkenassen, een hogere compressieverhouding (11:1) en een kunstig gevormd uitlaatspruitstuk optimaliseren de gaswisseling. Het draaiwerk levert 133 pk bij 6.750 toeren en 160 Nm draaimoment bij 4.400 toeren terwijl de begrenzer pas ingrijpt bij 7.000 toeren. De gekozen versnellingsbak plaatst een kleine domper op de feestvreugde. In plaats van de verdiende zesversnellingsbak monteert Renault uit kostenoverwegingen een transmissie met vijf verzetten.
Het uiterlijk vertoon van het handzame donderdoosje is naar verhouding bescheiden. Herkenningspunten zijn een gewijzigde voor- en achterbumper, donkere 16 inch lichtmetalen wielen en een zichtbare uitlaatpijp. Sportstoelen met gekleurde stiksels, een sportstuur en een toerenteller met shift light op de stuurkolom creëren een bijpassende interieursfeer.
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Waar de normale Renault Twingo RS al een pittig klein autootje was, kwam er in Nederland ook nog een R150R-model. De Renault Twingo RS Cup R150R is uniek in zijn soort: deze werd enkel in Nederland aangeboden door de Renault-dealer Van Kerkhof & Visscher, zoals deze destijds heette. De blauwe bolide uit 2009 heeft daarnaast een panoramadak, 17-inch velgen en een vleugje grijs op de deuren als een livery.
Renault voerde de motor op waardoor deze niet 133 maar 150 pk produceert. Van nul naar honderd kan daardoor binnen 8,3 seconden en de topsnelheid ligt ietsje hoger: 210 km/u. Het model in kwestie betreft deze R150R-variant.
Kopen of doorlopen?
De Renault Twingo is een populair autootje, maar van de RS-versie zijn er niet zo veel beschikbaar, laat staan van de R150R, blijkt uit een blik op gaspedaal.nl. Welgeteld één R150R staat te koop in Nederland, en dat is dus deze. Dat maakt de prijs van 5.999 euro niet schokkend. Er zijn slechts 130.813 kilometers gereden met deze auto, wat dus wel meevalt.
Al met al is het een sportief, klein autootje met de speciale Renault Sport-behandeling en dus genoeg pk’s om te genieten van wat slingerwegen. Daarnaast valt er met het panoramadak genoeg te genieten voor de mensen op de achterbank en is de auto voorzien van extra snufjes als climate control.
De verkoper vertelt meer over de Twingo RS Cup R150R
We bellen met de verkoper van de Twingo, Van Weele Automotive (0113-204829) Wat kan hij vertellen over deze blauwe Renault Twingo RS Cup R150R? “Het is natuurlijk bijzonder, dat hele verhaal van de Renault Sport-dealer, die deze uitgebracht heeft. Uit mijn hoofd gezegd was dit een auto van 23.000 euro, voor een Twingo is dat best wel veel geld. Volgens mij was de standaard R150R met Cup-onderstel iets van 18.000 euro, maar deze is dan nog wat luxer uitgevoerd. Het panoramadak, climate controle, dat soort dingen. Ik heb pas iemand gesproken en die had een Twingo RS en dat bleek er ook een te zijn, maar dat wist hij niet eens.”
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.