Deze occasion wil je: Toyota MR2 1.8-16v VVT-i Japanse mini-supercar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2Ftoyota_mr2_roadster_84.jpeg)
Oké de pet of muts moet nog even op, maar de zon laat zich steeds vaker zien. Het cabrio-seizoen is weer geopend. Wie dan zo puur mogelijk wil genieten kan niet om deze rasechte roadster met middenmotor heen: deze Toyota MR2 occasion wil je.
Ideale balans
Voor de ideale rijeigenschappen wil je eigenlijk achterwielaandrijving, want dan wordt je stuurgevoel niet verstoord door aandrijfkrachten. Dan pas voel je ongefilterd exact hoever je kunt gaan met dit sportautootje met zijn ideale gewichtsverdeling. Die krijg je omdat deze Toyota MR2 net als echte supercars van Ferrari en Lamborghini de motor in het midden heeft. Die middenmotor die je achter je stoelen hoort werken zorgt voor een prachtige balans en laag zwaartepunt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftoyota_mr2_roadster_red_collection_1.jpeg)
Exotisch recept, Japans betrouwbaar
Terwijl dit concept dus normaal eigenlijk toegepast wordt bij peperdure, exotische supercars, mag je bij deze mini-Ferrari rekenen op betrouwbare Toyota-techniek. Net zoals bij sommige Lotus Elise-modellen zit achter je rug in deze Toyota MR2 een moderne aluminium 1,8 liter VVT-i met vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. Deze viercilinder heeft 140 pk en 170 Nm en geeft die kracht af aan de achterwielen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een sperdifferentieel. Daarmee is het een ware sportauto want hij hoeft slechts 950 kilo voor te stuwen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2Fautowp.ru_toyota_mr2_roadster_6.jpg)
Prima prestaties
De MR2 sprint door die goede pk en gewichtsverhouding in slechts 7.9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur en heeft een top van 210 km/h. We kwalificeerden hem nieuw in de Autovisie Supertest van 2001 al als een ‘fijne en betaalbare pretmachine’. In het najaar van 2002 profiteerde het sportautootje van een facelift waarbij hij een versnelling meer kreeg, grotere koplampen en andere bumpers. Ook werd het onderstel straffer, de koets stijver en kreeg hij grotere achterwielen.
Kopen of doorlopen?
Kopen zeggen wij, want dit is echt in zijn klasse, waar je ook voor een Mazda MX-5, MG-F of Fiat Barchetta kunt gaan, een van de beste. Eigenlijk is het een poor mans Lotus Elise. Hij is iets zwaarder dan die Brit die een gelijmd aluminium ‘badkuip’ chassis heeft maar ook de MR2 heeft onvervalste stuurkwaliteiten. Bovendien is zijn technische reputatie zeer goed want hij is net zo betrouwbaar als een gewone Toyota dus. Kijk in deze koopwijzer waar we alle sterke en zwakke punten toelichten.
Hoe zeldzaam zijn ze?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSchermafbeelding-2021-04-04-om-16.48.55.png)
We vinden 14 exemplaren van deze generatie MR2 op gaspedaal.nl. Daarvan zijn er slechts vijf van na de facelift in 2002. Het exemplaar dat wij hier laten zien, staat bij Autobedrijf van Dolderen in Soest. Het is van 2003 en heeft met 137.524 km nog een relatief lage kilometerstand als we naar het overige aanbod kijken. Daar is de prijs dan ook naar want hij kost 12.950 euro en daarmee is hij samen met een ander exemplaar dat een jaar jonger is, de duurste van het aanbod dat wij vinden. De goedkoopste die we zien kost 4900 euro, stamt uit 2000 en heeft volgens de advertentie 254.012 km gelopen.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasion zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Prijs duurste Nissan-occasion van Nederland is schrikbarend
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Deze luxe limousines zijn nu vrij betaalbare occasions
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan