Deze occasion wil je: Volvo 242 GT – een sportieve Volvo?
Volvo staat vandaag de dag niet bekend om sportieve auto’s, maar blinkt uit in het bouwen van ruime personenauto’s waarbij veiligheid voorop staat. Toch was de fabrikant in de vorige eeuw wat speelser, in de vorm van de 242 GT bijvoorbeeld. Voor de liefhebber van bijzondere en eigenwijze klassiekers, hebben we een fraaie occasion gevonden.
Volvo’s 200-series
Deze fraaie 242 GT maakt onderdeel uit van de 200-serie, die Volvo in de vorige eeuw introduceerde. De Zweden maakten een grote verscheidenheid aan varianten, als een coupé, sedan en stationwagon. Pas in 1993 maakte Volvo een einde aan de 200-serie, waarvan het in totaal ruim 2,8 miljoen auto’s verkocht.
In die 200-reeks maakte Volvo ook een sportief model: de 242 GT. Deze auto had een verbeterde en sportieve wielophanging en motor, in tegenstelling tot de veel bravere auto’s uit de 200-lijn. Overigens kun je altijd aan de type-aanduiding van een auto uit de 200-serie zien om welk model het gaat. Het tweede getal geeft aan hoeveel cilinders de auto heeft, het derde getal staat voor het aantal deuren.
Autovisie test de Volvo 242 GT
We schrijven het jaar 1979. Autovisie krijgt de Volvo 242 GT aangeboden voor een uitgebreide test. Ook toen was wel duidelijk dat de wat sportievere 242 GT er tussenuit sprong in het Volvo-aanbod. “Je kunt er lang of kort over praten: een echt sportief merk is Volvo nooit geweest. Een enkele uitvoering uit vroeger dagen (Sjuttio Sport), de welbekende P1800 en een enkele Amazon met dubbele carburateurs – verder heeft Volvo het nooit laten komen. Volvo’s waren degelijke, stoere bakken, maar een sportief tintje bleef er verre van. Onlangs echter begon aartsconcurrent Saab met haar Turbo-modellen grandioze successen te boeken, en daar moest wel een weerwoord van Volvo op volgen.”
Autovisie dubbeltest: Mercedes-Benz EQA vs. Volvo XC40 P8 Recharge
“Wel, dat is er dan ook van gekomen: de 242 GT, een gewone tweedeurs 240 met B21 viercilinder en een paar strepen op het koetswerk. De belangstelling voor dit apparaat bleek dermate groot, dat Volvo zich haastte er een echt standaardmodel van te maken, dat recentelijk verscheen: de 242 GT met de grotere 2,3-liter motor, brandstofinjectie en nóg meer strepen.”
Gezellige motor
Over die motor oordeelde Autovisie destijds overwegend positief. Vooral de prestaties zijn prima, al was er wel sprake van discrepantie over de gegevens van Volvo en de rollenband. “De 2,3-liter B 23 met Bosch K-Jetronic brandstofinjectie is een erg gezellige motor in dit model, die de lettertoevoeging GT echt enige eer aandoet. De fabriek geeft een vermogen 103 kW of wel 140 pk op, op de rollenbank bleken er aan de achterwielen 82 kW of wel 112 pk van overgeschoten te zijn: een verlies van een forse 26 procent – wel een beetje fors eigenlijk.”
“Toch komt de wagen er ondanks zijn gewicht van 1300 kilogram leuk mee uit de voeten. De topsnelheid bedraagt precies 185 kilometer per uur – de teller wijst dan 195 aan. De acceleratiecijfers zijn ook best netjes: van stilstand tot 80 kilometer per uur loopt de wagen in 6,5 seconde gemiddeld, tot 100 duurt het 10,6 seconden, tot 120 13,8 en tot 140 19,8. De vitale inhaalacceleratie van 80 tot 120 in de derde versnelling beloopt slechts 6,9 second en en dat is een erg mooie waarde. Voor een wagen met dit gewicht en deze afmetingen is de Volvo weliswaar niet bepaald zuinig, maar toch heel aanvaardbaar in zijn brandstofdorst.”
Eindoordeel Autovisie
Kort samengevat was het oordeel voor het grootste deel positief. “De Volvo is een fijne ruime auto, waar knap fut in zit. Hij is buitengewoon goed afgewerkt en doet zeer degelijk aan. Hij is ongetwijfeld zeer betrouwbaar, vast niet lelijk, je kunt er jaren mee toe en hij levert een gegarandeerd prima inruilprijs op als je er vanaf wilt op een goede dag. Allemaal pluspunten waar je zeker niet lichtvaardig overheen moet stappen. Het enige dat op de keper bezien echt een beetje jammer is, is dat Volvo sportiviteit synoniem blijkt te achten aan tweedeurskoetswerk. Jammer voor een wagen die is afgeleid van een serie waarin ook vierdeurs-carrosserieën voorhanden zijn. Maar wie weet wat er nog op stapel staat.”
Slotemaker oordeelt over de 242 GT
Voor de gelegenheid werd ook Rob Slotemaker, autocoureur naar wie een bocht op circuit Zandvoort is vernoemd, gevraagd naar zijn oordeel over de 242 GT. Met zijn race-ervaring oordeelde hij het volgende: “Volvo’s zijn van huis uit geen sportieve auto’s. Het is dan ook verrassend te constateren dat men er in Zweden in is geslaagd op basis van de 240-serie een GT-versie te ontwikkelen die wel degelijk sportief bereden kan worden. De Volvo 242 GT heeft een vermogen waar je u tegen zegt en zijn weggedrag is navenant. De opmerkelijkste eigenschap van deze Volvo is dat hij in alle omstandigheden overstuurd reageert. Of je nu in een bocht je gaspedaal los laat, in dezelfde stand houdt of dieper intrapt, zelfs in ontkoppelde toestand, blijft de voorzijde van de auto de binnenkant van de bocht opzoeken.”
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Een auto waar ook de stuurman nog plezier van kan beleven, mét dat fraaie koetswerk van die Volvo 242, getekend door het beroemde Bertone. En dus is zo’n GT ook vandaag nog een interessante auto voor de liefhebber van eigenzinnige auto’s. Het exemplaar dat wij op het internet vinden, betreft een 242 GT die uit 1980 komt en dus van de tweede generatie is. Er staat 158.614 kilometer op de teller. Deze is net als andere 242 GT’s voorzien van de rood-zwarte strepen op de flanken en de Silver Metallic-laklaag.
Kopen of doorlopen?
De Volvo 242 GT is een vreemde eend in de bijt. Het is een van de weinige sportieve Volvo’s en dateert alweer van de jaren 70 en 80, dus de kans dat je er een vindt is al relatief klein. Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, vinden we dan ook – weinig verrassend – slechts drie 242 GT’s die in Nederland te koop staan.
Dit model heeft net niet de laagste kilometerstand en ook niet de laagste vraagprijs. Wat dat betreft valt deze tussen kant en wal. Maar dat is in dit geval zeker geen verkeerde plek. Deze is namelijk met de vraagprijs van 19.990 euro een kleine 5.000 euro goedkoper dan het model met de laagste kilometerstand, en dat verschil zelf is al minimaal te noemen: 158.614 km tegenover 147.365 km. Bovendien wordt dit specifieke exemplaar aangeboden door een Volvo-specialist en ziet de auto er optisch nog erg fraai uit. Een klein minpuntje is wel dat het audiosysteem in deze 242 GT niet meer origineel is, waarbij het binnenwerk van de portieren nu gezelschap van moderne speakers krijgt. Als dat het enige is…
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Praktische occasions met power: Volvo V70 R vs. Saab 9-3 Turbo X
-
Volvo ES90 komt naar Nederland, maar is niet voor jou bedoeld
-
Duurtest: Volvo EX30 laat zich van zijn positieve kant zien
-
Ook gij, Volvo? Merk lijkt terug te komen op elektrische belofte
-
Deze 15.000 euro kostende occasion vind je overal in Nederland
-
Hoe Noord-Korea ‘s werelds grootste autodiefstal pleegde
-
Zeekr 7X is Volvo EX60 te snel af
-
Nico bouwde een niet bestaande Volvo 950 Cross Country
-
Volvo gaat auto’s radicaal anders produceren, dit is megacasting
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd