Een Porsche voor minder dan 10.000 euro? Dit zijn er vijf!
Eerder schreven we over een gloednieuw maar in verhouding peperduur infotainmentscherm voor de inmiddels goedkope Porsche Cayenne. Reden voor ons om op zoek te gaan naar vijf Porsches die je voor minder dan 10.000 euro kunt kopen. Dit zijn er vijf!
Maar voordat je helemaal enthousiast wordt, eerst even een waarschuwing. Want zoals je zult lezen is het niet zo moelijk om een Porsche voor minder dan 10.000 euro aan te schaffen. Er is zelfs best wat keuze. Maar die auto dan ook fatsoenlijk rijdend houden, vraagt ook om een flink budget. Dat gezegd hebbende, laten we aftrappen.
Porsche Cayenne Turbo: 9945 euro
We beginnen met de Porsche die het makkelijkst voor minder dan 10.000 euro is te vinden. Het gaat om de eerste generatie Cayenne, waarvan er op het moment van schrijven 19 voor minder dan 10 mille te koop staan. Voor 5000 euro kun je zelfs al de eerste SUV uit Stuttgart aanschaffen!
Toch kijken we naar de dikste Cayenne die je voor 10.000 euro kunt kopen en dan komen we uit bij de 450 pk sterke Turbo. Het model dat we vinden komt uit 2004 en heeft wel aardig wat kilometers achter de rug: ruim 280.000. Wat de staat van de 4,5-liter V8 is, weten we niet, maar de auto ziet er op de foto’s redelijk uit. We raden je bij een dergelijke auto echter wel aan om een uitgebreide aankoopkeuring te laten uitvoeren.
924: 9950 euro
Ben je op zoek naar een wat sportiever model waar je niet helemaal op wilt leeglopen? Denk dan eens aan een Porsche 924. Die auto werd aanvankelijk in samenwerking met Volkswagen ontwikkeld, en kreeg een voor Porsche-begrippen niet zo’n bijster potente watergekoelde viercilinder in de neus. Volgens puristen destijds niet genoeg, maar inmiddels is zo’n 924 wel een fraaie auto.
Ten eerste omdat-ie niet zo duur in aanschaf, maar ook niet zo duur in onderhoud is. De techniek is immers grotendeels afkomstig van Volkswagen en Audi en dat maakt dat-ie met een wat bescheidener budget rijdend te houden is. Bovendien is-ie redelijk praktisch. De grote glazen achterruit, waar de Nederlander Harm Lagaaij veel invloed op had als designer, geeft toegang tot een flinke bagageruimte. Wij vinden een fraai exemplaar met de basismotor, de 125 pk sterke 2,0-liter vierpitter, die slechts 30.000 kilometer heeft gelopen.
928: 8750 euro
Vind je die 924 een beetje te tam ogen, maar houd je wel van een Porsche met de motor in de neus? Denk dan eens aan een 928. Toegegeven, het aanbod onder de 10.000 euro is niet groot, maar er is er wel eentje. Het gaat om een vroeg exemplaar uit 1979, met 4,5-liter V8 die goed is voor 237 pk. Uniek is dat-ie een dogleg-handbak heeft! Volgens de huidige eigenaar loopt de motor goed, maar is er wel werk aan de auto.
Het verhaal van die 928 is overigens wel heel uniek. Porsche was in de jaren 70 voornemens om te stoppen met de 911 en deze 928 diens stokje over te laten nemen. Een succes werd het nooit. De 928 was in de basis al duurder dan de topversies van de 911 en puristen wilden niets van de watergekoelde motor weten. Inmiddels is de 928 veel populairder dus dit exemplaar is een mooie kans om een stukje unieke Porsche-geschiedenis te bezitten.
914: 9500 euro
Nog meer unieke Porsche-geschiedenis vind je in de 914. Ook deze auto komt voort uit de samenwerking tussen Porsche, Volkswagen en Karmann. De drie partijen zochten eind jaren 60 naar een nieuw model en wilden samen een auto bouwen die al die wensen zou vervullen. Een onmogelijke taak, zo bleek al snel. De uiteindelijke 914, die aanvankelijk voor Porsche en Volkswagen was bedoeld, bleek na alle onenigheid over het project heel kostbaar en dus niet succesvol.
Inmiddels is de 914 een unieke auto en dat komt mede door het concept. De hoekige tweezitter heeft namelijk een middenmotor. Dat heeft een positief effect op de binnenruimte, de bagageruimte en het weggedrag. In het geval van de door ons gevonden occasion gaat het opnieuw om veel Volkswagen-techniek, want de 80 pk sterke 1,7-liter viercilinder is afkomstig uit Wolfsburg. Voor 9500 euro kan-ie al van jou zijn, al heb je nog wel wat geld nodig om hem weer in uitmuntende originele staat te krijgen.
Boxster
Spreekt dat middenmotor-concept je aan, maar wil je een nieuwere auto? Dan is de eerste generatie Boxster iets voor jou. Lang werd dat model gezien als een te goedkope instap-Porsche, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Twee jaar terug vierde de inmiddels iconische modellijn zijn 25e verjaardag en daardoor kreeg ook de eerste generatie meer aandacht.
Uniek aan die eerste Boxster is dat Porsche van plan was om een nieuw instapmodel te introduceren, maar dat-ie tijdens de testfase een betere stuurmansauto bleek dan de 911. En dus kreeg-ie minder vermogen dan het topmodel, om de hiërarchie in de familie te behouden. Daardoor stijgen de prijzen van een basis-Boxster inmiddels ook erg hard, al is er nog een aantal exemplaren voor minder dan 10 mille te vinden. Wij zien er eentje die net twee ton heeft gelopen, maar nog wel wat liefde nodig heeft.
Vijf redenen waarom we 25 jaar geleden de Porsche Boxster kregen
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion