Goedkoopste occasion die rijdt op waterstof is verrassend betaalbaar
Er is een transitie gaande van auto’s met verbrandingsmotoren, naar elektrische auto’s. Er is echter nog een optie: de waterstofauto. Dit is de goedkoopste occasion die op waterstof rijdt.
Over een paar jaar wordt de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren (die rijden op fossiele brandstoffen) aan banden gelegd. Velen denken dat daarna enkel nog elektrische auto’s verkocht mogen worden, maar dat is niet waar.
Maar weinig waterstofauto’s
Ook auto’s die op waterstof rijden, stoten namelijk geen schadelijke stoffen uit. Het enige wat bij deze hydrogen cars uit de uitlaat stroomt, is water. Omdat maar enkele merken (op kleine schaal) experimenteren met waterstofauto’s, is een aanbod zeer beperkt. BMW heeft een waterstofversie van de X5, maar die is op dit moment niet te koop.
Merken zoals Toyota en Hyundai hebben al wel auto’s die op waterstof rijden op de markt gebracht. Van de Japanse fabrikant kennen we bijvoorbeeld de Toyota Mirai. Nieuw is de tweede generatie Mirai te koop vanaf 70.195 euro. Oudere exemplaren zijn voor veel minder geld als tweedehands auto te vinden op Gaspedaal.nl.
Goedkoopste occasion die rijdt op waterstof
Op de verkoopsite worden op dit moment nog geen honderd waterstofauto’s aangeboden. Fors minder dan de bijna 30.000 EV’s die je er kunt kopen. Het goedkoopste model is eerste generatie Toyota Mirai. We vonden een occasion die te koop staat voor minder dan 19.000 euro. Vrij weinig als je je bedenkt hoeveel R&D achter zo’n auto schuilgaat.
Er zijn twee manieren waarop je een auto op waterstof kunt laten rijden: middels een fuel-cell (brandstofcel) aan boord of door waterstof te verbranden in een verbrandingsmotor. Hoewel Toyota op kleine schaal met dat laatste experimenteert, zie je in de praktijk voornamelijk fuel-cell waterstofauto’s. Daarbij wordt de waterstof die je tankt omgezet in stroom, waarmee een elektromotor wordt aangedreven.
Voor- en nadelen van een waterstofauto
De autowereld is verdeeld in twee kampen: zij die toekomst zien in waterstofauto’s en zij die dat niet doen. Discussies gaan gepaard met allerlei argumenten, want er kleven zowel voor- als nadelen aan de waterstofauto. Zo gaat het tanken van waterstof sneller dan het opladen van je elektrische auto. Bovendien zit er geen grote accu in. Batterijen zijn zwaar en het is belastend voor het milieu om ze te maken.
Klinkt goed, maar dan nu de nadelen: het kost energie om waterstof te maken. Door middel van elektrolyse wordt H2O (water dus) gesplitst in waterstof en zuurstof. Niet erg efficiënt, zeggen critici. Verder telt Nederland nog geen twintig waterstofstations. Het is dus (nog) niet zo dat je op elke straathoek kunt tanken. Tot slot hebben waterstofauto’s vrij forse opslagtanks nodig om een degelijke actieradius te halen. Die tanks moeten ook nog eens tegen een stootje kunnen, want ze staan namelijk onder een gigantische druk van zo’n 700 bar. Durf jij het aan om daarmee op pad te gaan?