Deze occasion wil je: Mazda CX-7 2.3 Turbo
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Mazda CX-7.
Van 2006 tot 2012 bouwde Mazda een grote crossover: de CX-7. Autovisie reed in 2018 de Japanner voor zes maanden lang als occasion. De conclusie? “Knap hoe Mazda met deze crossover iets heel eigens op de weg heeft gezet.”
Geen klassieke schoonheid
“De Mazda CX-7 is dan wel geen klassieke schoonheid, maar een beauty is het zeker. Op onverwachte momenten verrast hij met zijn onconventionele uitstraling. Bijvoorbeeld als je hem zonder nadenken onder een lantaarnpaal hebt geparkeerd, en in de duisternis op ‘m afstapt. Dan valt ineens die prachtige neus op; misschien een beetje ‘merkloos’, maar wel met precies de juiste mix tussen agressie en ingetogenheid.”
“Het licht valt soms ook heel mooi op zijn oplopende heuplijn, die deze SUV samen met het aflopende dak zijn sportieve silhouet geeft. Het ontwerp van de 18-inch wielen is eveneens fraai, maar het lichtmetaal mag van ons nog wel een maatje groter. Nu zijn de wielkasten net niet helemaal lekker gevuld.”
De Mazda CX-7 mist een axiaal verstelbaar stuur
“De CX-7 heeft ondanks zijn formaat iets ‘afgetrainds’ over zich. En dat gevoel blijf je houden als je achter het stuur stapt. Ja, je zit op luxe leder in de Executive-uitvoering, maar de stoel is goed in een dynamische rij positie te manoeuvreren. We verlangden wel steeds vaker naar een axiaal verstelbaar stuur. Dit is een gemis, dat je echter kunt opvangen door de zitting wat achterover te kantelen. Zo worden je benen toch ondersteund, ondanks dat je ze liever gestrekter de pedalenbak in zou steken.”
“De Engelsen hebben een mooi woord voor de motorkarakteristiek van de CX-7: thrusty.”
“De Mazda CX-7 wil altijd vooruit, zolang de turbo van de 2,3-liter viercilinder maar enigszins op toeren is. Je gaat zo makkelijk veel te hard in de Mazda, dat we de printer van het CJIB op voorhand al enthousiast hoorden ratelen.”
“We hebben ‘m twee keer op de rollenbank van Rica Engineering in Wateringen gehad. Met Euro95 scoor je 226 pk en 350 Nm, wat in de praktijk als meer dan afdoende power voelde. Tank je Euro98 of (zoals wij) V-Power met een octaangetal van 97, dan haalt hij de fabrieksopgave van 260 pk en 380 Nm nagenoeg precies: 262,6 DIN-pk’s en 378 Nm.”
De Mazda CX-7 als occasion
Autovisie vindt een Mazda CX-7 in de Executive-uitvoering, zoals we die vier jaar geleden reden. De auto komt uit 2011 en beschikt over de 2,3-liter viercilinder.
De crossover heeft iets meer dan 135.000 kilometer ervaring en heeft een vraagprijs van net geen 10 mille.