Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions van maximaal € 10.000 11 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Occasions: 3 vijfdeurs gezinsauto’s voor maximaal 2500 euro

Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke compacte vijfdeurs gezinsauto koop je voor 2500 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.

De coronacrisis heeft ons massaal de auto weer ingejaagd. Liever veilig in jouw eigen coconnetje dan hutjemutje in het openbaar vervoer. Maar dan moet het wel betaalbaar blijven: dat lukt moeiteloos met een van deze compacte vijfdeurs gezinsauto’s.

Drie vijfdeurs gezinsauto’s voor maximaal 2500 euro

Opel Corsa (2000 – 2006)

Er staan nog steeds veel van Corsa’s van deze generatie te koop in ons land. De compacte Opel rijdt comfortabel, of je nu onderweg bent op de snelweg of een verkeersdrempel neemt. Dat de elektrisch bekrachtigde besturing wat doods aanvoelt, daar moet je voor dit soort bedragen niet over zeuren.

Opel Corsa, occasion, occasions, vijfdeurs gezinsauto, 2500 euro

De 1.0-liter driecilinder draait voor zo’n kleine motor opvallend soepel; veel vermogen heb je voor je woon/werkverkeer toch niet nodig. De Corsa is verder ruim genoeg voor drie kinderen op de achterbank. Bij een autobedrijf in Lopik stuiten we op een zilvergrijze 1.0 ‘Comfort’ (2002, 99.000 km) voor € 2.250.

Oordeel van de Wegenwacht over de occasion

Een losse aansluiting van het Corsa instrumentarium maakt, dat de motor niet meer wil starten. De elektrische stuurbekrachtiging valt ook wel eens weg. Typisch een klusje voor de Wegenwacht! Dat geldt ook voor een ‘plakkende’ EGR-klep, maar wanneer dat euvel vaker optreedt, moet er een nieuw onderdeel in. Erger zijn rammelende geluiden boven in de motor, want dat duidt op een gebroken nokkenas: dat wordt een kostbare reparatie. Houdt bovendien de reservesleutel bij de hand, want de reguliere sleutel wil nog wel eens open vallen. Zonder chip kom je dan de auto niet in.

Peugeot 206 (1998 – 2009)

Dit is nog een Peugeot ‘van de oude stempel’, met van dat typisch Franse comfort. Da’s fijn, vooral wanneer je ook eens wat verder weg moet. Een gewone 1,4 is al sterk genoeg voor normaal gebruik: daarmee rijd je zo’n 1 op 15.

Peugeot 206, occasion, occasions, vijfdeurs gezinsauto, 2500 euro

Deze 206 heeft om te zien nog altijd iets sympathieks en is daarbij lekker ruim, met van dit drietal de grootste bagageruimte (minimaal 245 liter). Zelfs als een automaat een voorwaarde is, staat er nog een aardig aanbod in het land. Ga maar eens kijken bij de zilvergrijze 206 ‘X-Line’ 1.4 Automaat (2004, 120.000 km) bij een autobedrijf in Sittard, voor € 2.490.

Oordeel van de Wegenwacht over de occasion

Olielekkage op de klepdekselpakking is een bekend euvel bij de benzinemotoren die in deze 206 werden geleverd. Dat is geen drama, mits de olie wel op peil blijft. Vooral elektronica speelt de Peugeot parten. De individuele bobines kunnen stuk gaan. Een kapot multirelais, een losse massakabel of een slechte aansluiting bij de centrale computer veroorzaken daarnaast uiteenlopende storingen. De Wegenwacht lost dat op, desnoods met een noodreparatie.

Suzuki Alto (2002 – 2006)

Van buiten oogt deze Alto niet al te spannend: het is een puur praktisch vervoermiddel. De Japanners hebben de stadsmini wel goed doordacht: voor zo’n compacte auto is de Suzuki opvallend wendbaar.

Suzuki Alto, occasion, occasions, vijfdeurs gezinsauto, 2500 euro

Op de grote weg heeft hij wel wat last van zijwind en spoorvorming. De besturing is wat doods en de versies met een automaat zijn minder zuinig dan handgeschakelde varianten. Dat komt omdat de automatisch transmissie maar drie versnellingen heeft. Ook de bescheiden bagageruimte ( 177 liter) is een aandachtspunt. Deze Alto’s zijn nog volop te vinden, zoals de keurige zilvergrijze 1,1 GLS (2003, 131.000 km) die voor € 2.450 te koop wordt aangeboden bij een autobedrijf in Culemborg.

Oordeel van de Wegenwacht over de occasion

Echt grote euvels komen bij dit type Suzuki niet voor. De Alto herkent de sleutel wel eens niet, maar dat lost de Wegenwacht eenvoudig op. Wees voorzichtig met achteruit inparkeren, want raak je de stoep te hard, dan kan de achterwielophanging ontzet raken (!). De achterwiellagers slijten relatief snel, maar de kosten daarvan zijn heel overzichtelijk. Andere Suzuki-onderdelen zijn relatief duur, maar dat komt omdat er weinig vraag naar bestaat. Er gaat dus bijna nooit iets stuk aan deze stadsmini.

Ons advies voor de occasions

De Suzuki Alto is wat klein van binnen en weinig aansprekend. Bij de Corsa is de kans op storingen en dure reparaties het grootst. We zouden daarom kiezen voor de onverminderd aantrekkelijke Peugeot 206.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.