Occasions: 3 betrouwbare hatchbacks voor minder dan 20.000 euro
Na twee opeenvolgende technische tegenvallers bij een bekend merk ben je het zat. Je wilt gewoon een moderne hatchback die je tot in lengte van jaren niet in de steek laat. Daarvoor wil je best twintig mille uitgeven, maar dan moet-ie ook perfect zijn… en blijven!
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke van deze compacte stadsrakkers koop je voor maximaal 5000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie onverwoestbare hatchbacks voor minder dan 20.000 euro
- Hyundai Ioniq (2016 – 2019)
- Mazda 3 (2019 – heden)
- Toyota Auris (2013 – 2019)
1. Hyundai Ioniq (2016 – 2019)
De Ioniq is een prima auto, maar hij vraagt wel even gewenning. Zo is het dashboard nogal vol en druk, maar alles werkt wel logisch. Eenmaal op weg is het bedieningsgemak juist een sterk punt, mede door de fijne automaat. De tweedelige achterruit is handig bij inparkeren, maar in de binnenspiegel kijk je steeds tegen die dwarsbalk aan.
Pluspuntje is de royale bagageruimte, liefst 550 liter. De lage daklijn vraagt achter even wat dieper bukken bij instappen. De hele vormgeving van de Ioniq is ook wat afwijkend, hij moet wel net in de smaak vallen. Een verbruik van 1 op 20 is prima te halen. Bij de Hyundai-dealer in Velserbroek staat een donkergrijze ‘Comfort’ (2018, 83.000 km) voor € 19.945.
Waar moet je op letten bij de occasion?
Bij de Ioniq zijn vooralsnog helemaal geen euveltjes bekend die wel eens vaker voorkomen. Eén opmerking is wel op z’n plaats: vrij in het begin van de verkoop van dit model zijn er twee zogenaamde terugroep-acties geweest. Bij een vroeg exemplaar is het goed even in de onderhoudshistorie te kijken of die zijn uitgevoerd. Bij auto’s die consequent door een officiële dealer zijn onderhouden, is dit uiteraard altijd in orde. Verder is deze Hyundai ook bere-betrouwbaar.
2. Mazda 3 (2019 – heden)
De vormgeving van de 3 is met geen mogelijkheid ‘saai’ te noemen, hooguit is het niet je smaak. De vrij bolle achterzijde zorgt wel voor een flinke dode hoek, rechtsachter. De 3 heeft opvallend fijne voorstoelen, met een groot verstelbereik, ideaal voor lange Hollanders! In het interieur valt ook de keurige afwerking op, de kwaliteit straalt er vanaf.
Minder sterk puntje is de bagageruimte van slechts 327 liter, de 3 Sedan scoort hierin veel beter. De zesbak schakelt voorbeeldig, maar een automaat past beter bij het zuinige karakter. De mild-hybrid SkyActiv G 122 rijdt gemiddeld 1 op 16 á 17. Bij een autobedrijf in Beringe staat een rode ‘Luxury’ (2019, 145.000 km) voor € 18.850.
Waar moet je op letten bij de occasion?
Concreet gaat er met deze Mazda niks mis, maar er is een detail dat we toch kunnen noemen. Als de 12 Volt-accu los is geweest, moet het i-ELOOP-systeem worden ingesteld en dat vraagt wel even gedegen vakkennis. Bij vernieuwing van die accu hoort dat er gewoon bij, maar dat kan dus niet zomaar iedereen. Een andere eigenaardigheid ontdekken alleen Mazda-rijders die met een caravan op pad gaan: het waarschuwingssysteem voor de dode hoek maakt dan overuren en dat kan knap irritant worden. ‘Pech’ kun je dat met de beste wil van de wereld niet noemen.
3. Toyota Auris (2013 – 2019)
Geen merk heeft zoveel ervaring met hybrides als Toyota. Dat merk je op elke rit, de Auris blijft bescheiden op de achtergrond. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 haal je moeiteloos, op lange ritten is hij nog wel zuiniger. Het bedieningsgemak is overtuigend, mede door de voortreffelijke automatische transmissie. Mede daardoor is het rijcomfort ook erg goed, de hybridetechniek houdt ook het geluidsniveau bijzonder laag.
De bagageruimte is met 360 liter inhoud niet meer dan redelijk van formaat. OK, de Auris is niet de meest spetterende verschijning, maar hoe belangrijk is dat? Er is behoorlijk wat aanbod van occasions. Bij de Toyota-dealer in Weert staat een mooie blauwe met onder meer een panoramadak (2018, 89.000 km) voor € 19.995.
Waar moet je op letten bij de occasion?
Nee, Toyota heeft niet het ‘alleenrecht’ op heel betrouwbare auto’s, maar die naam komt natuurlijk ergens vandaan. Het enige dat bij deze Auris wel eens kan voorkomen, is een losse stekker van het hybride-accupakket. De auto rijdt dan nog wel, maar alleen op benzine. Uiteraard is dit een kleinigheidje. Een waarschuwing is wel op z’n plaats: rij nooit de tank helemaal leeg, want daarna is de motor niet zomaar weer te starten. Daarvoor is een reset van de elektronica nodig.
Welke occasion wordt het?
Vanuit de teleurstelling die we in het intro schetsten, kun je hier eigenlijk geen foute keuze maken, kwalitatief zijn ze alle drie uitstekend. In verbruik scoren de Ioniq en de Auris heel erg goed, maar de Mazda heeft ook sterke punten. Puur op gevoel: we nemen de Hyundai.
Dit zijn de 5 veiligste gezins-occasions van de afgelopen 5 jaar