Deze occasion wil je: Suzuki Swift Sport, speels en betaalbaar
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een heerlijke Japanner: de Suzuki Swift Sport.
De Suzuki Swift Sport kwam in 2006 op de markt in Europa en werd direct een echte liefhebbersauto. Het succesnummer werd doorgezet in de nieuwe zevende generatie Swift die sinds 2018 ook als sport wordt geleverd. Maar komt die nieuwe Swift in de buurt van het stuurplezier dat de eerste Swift Sport biedt?
Test met de Suzuki Swift Sport
Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma reed in 2018 met de Suzuki Swift Sport, die voor het eerst voorzien is van turbo-motor. “Twijfels is mijn passagier merk ik, als ik echt gas geef in de nieuwe Swift Sport. De snelste Swift verheft zijn neus als ik het rechterpedaal vloer, maar als ik voor de volgende bocht maximaal aanrem duikt de Swift en krijg ik een complex antwoord.”
“De sportievere Monroedempers lijken in discussie met de rest van het 15 mm verlaagde onderstel. De dempers en de bussen in het onderstel, dat bestaat uit een torsieas achter en McPhersons en een dikkere stablisator vóór, geven een te softe respons. Een helder antwoord op mijn insturen blijft daarom uit, de Swift lijkt zich nooit echt te ‘zetten’.
https://www.autovisie.nl/occasions/occasion-renault-laguna-3-5-v6/
“Insturen is daarom het eerste half uur dan ook vooral aftasten, midcorner blijkt de Suzuki Swift Sport echter voldoende volgzaam. Als de exit weer in zicht komt, vertroebelt de neus, die bij het gas geven weer lichter wordt, het vertrouwen opnieuw. Dit is een tikje de jonge labrador die wil spelen, maar nog veel moet leren en zijn baasje moet daar weer mee leren omgaan. Zijn voorganger reageerde rustiger en met meer focus.”
“Er is veel veranderd, maar ook weer niet. Want kijk je naar het vermogen dan zijn de verschillen met de vorige generatie Suzuki Swift Sport klein. De atmosferische 1.6 die het veld moest ruimen had 136 pk bij 6900 toeren, deze 1.4 Boosterjet-viercilinder die we al kennen uit de Vitara S nauwelijks meer. Je krijgt bij 5500 krukasomwentelingen per minuut 140 pk om mee te spelen en that’s it.”
Meer koppel en meer vermogen
“Maar dat is gelukkig niet het hele verhaal, want de nieuwe heeft zoals een turbomotor betaamt meer koppel bij lagere toerentallen. Al vanaf zo’n 2500 toeren is hij helemaal op krachten en slingert 230 Newtonmeter je voorwaarts en dat is behoorlijk meer dan de 160 Nm die de vorige pas bij 4400 min -1 afgaf. Dat betekent toegenomen driveability, want er is ook gedurende normale dagen als er gewerkt moet worden in file of stad altijd trekkracht.”
“Je merkt dat de Suzuki Swift Sport een iets volwassener multitasker probeert te zijn met zijn vele standaard geleverde rijassistenten, waaronder een lanekeeping-systeem met actieve stuurhulp. Aanvankelijk denk je dat de stuurbekrachtiging de weg kwijt is, maar het is dan de stuurhulp die af en toe meedoet. Gelukkig kun je die net als het esp uitschakelen.”
Het eindoordeel van de test luidde: “Vermakelijk door zijn lage gewicht en gretige aandrijflijn, die je nog beter zou kunnen benutten met een wat strakker en beter gefocust onderstel. Bovengemiddeld veel uitrusting.”
De Suzuki Swift Sport als occasion
De Suzuki Swift Sport is ook met de 1,4-liter turbomotor nog steeds een echt feestnummer, ook al is de vorige generatie wat speelser. Als occasion is-ie nu te vinden vanaf zo’n 16 mille. Autovisie vindt een tweedehands Suzuki Swift Sport voor 16.450 euro. De auto heeft 87.229 kilometer op de teller staan en komt uit 2018.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster