Deze occasion wil je: Volkswagen Karmann Ghia, ‘om in te relaxen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-8.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Volkswagen Karmann Ghia.
De Karmann Ghia is een tweedeurs sportwagen van Volkswagen. Het design komt van het Italiaanse bureau Ghia, de carrosserie werd gebouwd door Karmann. De klassieker staat bekend om zijn complexe koetswerk vol rondingen en randen die moeilijk te produceren en repareren zijn.
Een ‘coole’ occasion
Autovisie reed in 2006 nog met een Volkswagen Karmann Ghia en stelt: “wat ons betreft heeft de Ghia het woord ‘cool’ mede uitgevonden.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-1-1.jpeg)
“De luchtgekoelde Kever-motoren die hem tijdens zijn 20 jaar lange loopbaan voortbewogen konden hun taak aan, maar ook niet veel meer dan dat. Het laat zich raden dat – net als bij de Kever – die motoren in de loop der jaren steeds krachtiger werden, maar meer dan 54 pk kwam er nooit uit.”
De motor werd door de jaren heen groter
“De Karmann Ghia startte in 1955 met een 1200 cm3 Kever-vierpitter van slechts 30 pk. En hoe gestroomlijnd die mooie koets ook was, de auto woog toen ook al 820 kilo. Na motoren met een inhoud van 1300 en 1500 cm3 deed in 1970 de 1.6 zijn intrede. Die motor, die ook de Karmann Ghia uit dit verhaal aandrijft, had 50 pk en moest 900 kilo voortbewegen (de Coupé was 30 kilo lichter).”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-10.jpeg)
“Die getallen bieden net genoeg houvast om je een voorstelling te kunnen maken van het prestatiepotentieel van de sierlijke tweezitter. De pk/gewichtsverhouding is met 18 kg/pk op exact hetzelfde niveau als die van de basis-Polo (55 pk, 989 kilo).”
“Deze moderne auto heeft met dat vermogen 17,6 seconden nodig voor de standaardsprint en bereikt een topsnelheid van 145 km/h. Min of meer gelijk aan die van de Karmann Ghia Coupe, terwijl de Cabriolet een topsnelheid van ongeveer 135 km/h had. (..) Het kost veel moeite om die prestaties boven water te krijgen, en dat illustreert weer goed het toerkarakter.”
De Volkswagen Karmann Ghia is een occasion om in te relaxen
“De Karmann Ghia laat ons vanaf de allereerste meters relaxen. De zit is goed: redelijk laag, echt als in een sportauto. Comfortabel is de Karmann ook, wantje zit in een redelijk ruime cockpit op relatief royale stoelen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-13.jpeg)
Autovisie vindt een Volkswagen Karmann Ghia als occasion voor net geen 20 mille. De auto komt uit 1974 en heeft sinds dien iets meer dan 52.000 kilometer gereden. De auto beschikt over de 1600cc viercilinder met 50 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F7418372-7.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders