Deze occasion wil je: Lancia Thema met Ferrari-V8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F0-5b18a08d1ceaf4e8ef91404118d3a7a0.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lancia Thema 8.32 met Ferrari V8.
Autovisie-redacteur Peter Hilhorst reed in 2018 een proefrit met de occasion. “Een Ferrari V8 verstopt in een deftige sedan met voorwielaandrijving: de Lancia Thema 8.32”, zo schreef hij.
Lancia Thema occasion met Ferrari-V8
“Het idee voor deze supersedan was even gek als geniaal. De 2.9-liter V8 uit de Ferrari 308 mocht het imago van de luxe Lancia Thema naar grote hoogte brullen. Bovendien had bijna elke zichzelf respecterende fabrikant midden jaren tachtig een sedan met sportwagenprestaties in het leveringsprogramma. Of in elk geval op stapel staan
“Alleen van de Serie 1 en de Serie 2 is een 8.32-variant verschenen. De eerste van 1987 tot en met 1989 in 2370 stuks en de tweede variant aansluitend tot 1992 in slechts 1601 exemplaren.”
Een onopvallende exotische occasion
“Het hoekige koetswerk van de Lancia Thema is even gedistingeerd als bij de minder exotische versies. Op een grille met een grover raster en 8.32-badge, 15-inch stervormige wielen en een uitklapbare achterspoiler na. In het interieur notenhout en leer van Poltrona Frau. Een typisch Italiaans geheel. Maar de reden waarom kopers twee en een half keer zoveel wilden betalen voor de 8.32 dan voor het toenmalige topmodel met V6 was de achtcilinder van Ferrari met 32 kleppen, waar de aanduiding naar verwijst.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F0-ab47004e7c197e73cbee9681e88adaac.webp)
“De motor in de Lancia Thema is dwarsgeplaatst en gekoppeld aan een vijfbak om de voorwielen te bedienen. De lichtmetalen V8 levert met zijn 205 pk en 263 Nm aan koppel minder vermogen, maar meer koppel dan in de 308. Het is een motor met bakken trekkracht bij lage toeren en hij wordt richting zijn maximum toerental van 7500 toeren per minuut alsmaar sterker. Niet op een opgefokte manier, maar vastberaden en daadkrachtig.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F0-6e1b39e1a83d522d4405c48bd4e65c5c.webp)
“De diepe brom verandert halverwege zijn tocht naar de toerenbegrenzer in een mooie roffel. De Luciano Pavarotti onder de V8’s en met vijf voorwaartse versnellingen om hem alle coupletten te laten vertolken.”
Geen sportsedan
“De Lancia Thema 8.32 Ferrari beweegt vooral gracieus op zijn onderstel. De besturing gaat licht en zodra het stuur iets uit het midden komt, is er connectie met de vooras. Het motorkarakter past bij zijn ontspannen rijeigenschappen. Geen sportsedan, wel een superauto.”
Lancia Thema met Ferrari-V8 als occasion
Autovisie vindt een Lancia Thema met Ferrari-V8 als occasion. De tweedehands auto komt uit 1990 en heeft iets meer dan 92.000 kilometer op de teller staan. De verkoper vraagt net geen 22 mille heerlijke sedan.
Deze occasion wil je: Amphicar 770, zowel een leuke oldtimer als een boot
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders