Nederlandse overheid biedt Audi RS6 met Lamborghini-V10 aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fimage-3.jpg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er een wel heel bijzondere auto ‘te koop’: een Audi RS6 met een 5.0-liter V10. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Audi RS6 V10
Van 2008 tot 2011 produceerde Audi een RS6 zoals we ‘m nooit meer gaan zien. De C6 generatie van de razendsnelle superstation en –sedan kwam met een 5.0-liter V10 in de neus. Juist, afgeleid van de machtige tiencilinder die Lamborghini destijds in de Gallardo lepelde. De Duitsers schroefden er echter twee turbo’s op.
Dit motorblok levert in de Audi 580 pk en 650 Nm aan koppel. Dit maximumkoppel is aanwezig tussen de 1500 en 6250 toeren. In de praktijk heb je dus bijna altijd het maximale aantal Newtonmeters tot je beschikking. De Avant sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en is begrensd op 250 of 280 kilometer per uur.
Qua pk’s won de Audi RS6 het destijds glansrijk van de concurrentie: BMW M5 E60 en Mercedes-Benz E 63 AMG. De BMW kreeg in tegenstelling tot de Mercedes wél een atmosferische en legendarische 5.0-liter V10 aan boord. Weten hoe die machtige tiencilinder klinkt? Rijd in deze video mee met Peter Hilhorst.
Het resultaat van die cocktail? “Het is bijna niet te bevatten met wat voor snelheid de RS6 zichzelf van bocht naar bocht gooit. Door de onwaarschijnlijk grote hoeveelheid grip kun je nog vóór de exit van een bocht de vijfliter V10 vol zuurstof en benzine laten lopen. De nukkige brom uit de einddempers zwelt dan hevig aan en de RS6, met zijn gewichtige lijf, werpt zich naar het volgende rempunt. Dat gaat met zo’n verbluffend gemak dat je je op z’n minst zorgen kunt maken over de vraag wat deze auto doet met ongetalenteerde handen aan het stuur”, zo schreven we in 2008 al.
De occasion bij de overheid
Bij de overheid staat een Audi RS6 met 174.186 kilometer op de teller. Het model komt uit 2008 en was dus een van de vroegere exemplaren. Door de jaren heen heeft de auto wat krasjes opgelopen en zijn de logo’s helaas uit de grille en van de achterkant verwijderd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fimage-6.jpg)
De auto komt uit Duitsland en staat nog niet op Nederlands kenteken. Over de onderhoudshistorie vermeldt de advertentie niets, ook het kentekenbewijs van de Audi RS6 ontbreekt. De aanschaf van deze RS6 is dus nogal een gok, maar uniek is het wel.
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz S 65 AMG met 6.0-liter V12
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom na Chrysler toch een Dodge Viper naar Europa kwam | Sjoerds Weetjes 438
-
‘In de jaren dertig kunnen alleen rijken nog brandstofauto betalen’
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Prijs duurste Nissan-occasion van Nederland is schrikbarend
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion