Nederlandse overheid biedt Chevrolet Astro aan, een onveilige camper
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er wel een hele leuke auto te koop: een Chevrolet Astro camper. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Chevrolet Astro
De Chevrolet Astro, ook wel bekend onder de naam GMC Safari, wordt al sinds 1985 geproduceerd. Hoewel veel autoliefhebbers bij Amerikaanse auto’s direct zullen denken aan een V8, werd de ‘van’ enkel met vier- en zescilinders geleverd. De tweede generatie – na 1995 – is enkel gebouwd met een 4,3-liter V6.
De krachtbron, in de tweede generatie, is goed voor 190 pk en drijft enkel de achtwielen aan, uitbreiding voor 4WD is niet mogelijk. Wel is er een systeem aan boord met lage en hoge gearing, hierdoor is de bus prima geschikt als avontuurlijke camper.
Qua veiligheid kan je volgens het Amerikaanse NCAP, het ‘Insurance Institute for Highway Safety’, beter niet voor de Chevrolet Astro gaan. De organisatie toonde in 1996 aan dat met een crash bij 64 kilometer per uur de constructie faalt.
De onderkant van de testbus begaf het en de voorstoelen schoven naar voren waardoor de crashdummy tegen het dashboard en het stuur aan werd geduwd. Conclusie: “weinig overlevingsruimte voor de bestuurder.”
De camper bij de overheid
Veilig of niet, de Chevrolet Astro bij de overheid is ooit goedgekeurd als camper voor de Nederlandse weg. Voor zover bekend ligt er geen gastank aan boord en rij je dus op benzine. Met een snelwegverbuik van zo’n 1 liter op 9 kilometer sta je onderweg naar Zuid-Frankrijk toch een paar keer aan de pomp. De Chevrolet Astro heeft 87.298 mijl (140.493 kilometer) ervaring. Het exemplaar komt uit 1996 en werd in 2016 op Nederlands kenteken gezet.
Hoewel de bolide als ‘camper’ op kenteken staat, ontbreekt een keukenblok. Achterin vinden we een soort bed gemaakt van hetzelfde leer als de typische Amerikaanse kingsize-stoelen.
Het exterieur heeft zijn beste tijd wel gehad. Zo is de lage voorbumper aan vervanging toe en zit er een flinke deuk in de achterbumper. Desondanks kan je na een opknapbeurtje een bijzondere camper rijden die je in Nederland niet veel ziet.