Occasions: 3 serieuze stationwagens voor 10.000 euro
Drie opgroeiende kinderen en een labrador, heel veel vakantiebagage, een paar IKEA-bouwpakketten, spullen voor de rommelmarkt, soms heb je gewoon veel ruimte nodig. Een flinke stationcar is nog steeds een ideale occasion, maar dan wel van een ‘serieus’ merk!
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke leuke coupé koop je voor maximaal 7.500 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Occasions: 3 serieuze stationwagens voor 10.000 euro
- Audi A6 Avant (2004 – 2011)
- Mercedes-Benz E-klasse Combi (2009 – 2016)
- Volvo V70 (2007 – 2013)
Audi A6 Avant (2004 – 2011)
Trouwe Audi-rijders willen niet anders dan het merk met de vier ringen. Wie voor het eerst instapt, zal moeten wennen aan de aandrijfkrachten die in de besturing goed voelbaar zijn… tenzij het een quattro is, natuurlijk. De A6 rijdt verder prima, de 2,0 liter TFSi-motor (125 kW/170 pk) is voor het gros van de gebruikers sterk genoeg. Bovendien is die relatief zuinig, 1 op 11 is best haalbaar.
De A6 is van dit drietal niet de ruimste. Achter de achterbank is 565 liter bagageruimte beschikbaar, maar… behelpen is anders! Er is een groot aanbod occasions. Voor dit budget kiezen we bij de zilvergrijze 2.0 TFSi ‘Advance’ op stoere wielen (2010, 185.000 km) voor € 9.950 bij een autobedrijf in Oud-Beijerland.
Technische aandachtspunten van de occasion
Verstopping van de afwatering van de voorruit kan veroorzaken dat er water in het interieur terecht komt, maar ook in elektronische componenten. Dat leidt tot rare zaken, zoals spontaan bewegende ruitenwissers. De elektrisch bediende handrem komt soms niet helemaal vrij, wat leidt tot extra slijtage en brandstofverbruik. Zowel een handrem die niet vrijkomt als een automaat die niet uit de ‘P’ wil zijn erg lastige euvels. Een schokkend schakelende automaat is de voorbode van een kostbare revisie. Een koplamp verwisselen is geen simpel klusje.
Mercedes-Benz E-klasse Combi (2009 – 2016)
Tja, hier geldt ook: wie eenmaal ‘achter de ster aanrijdt’, wil niks anders meer. Begrijpelijk, want ook zo’n stationcar heeft wel een uitstraling en het is een ontzettend fijne en comfortabele auto, vooral ook op lange ritten. Er gaat zoveel rust uit van zo’n auto. Dit is ook de winnaar in bagageruimte, want die bedraagt minimaal 695 liter.
Het occasionaanbod is heel gevarieerd, met ook oude exemplaren en soms enorme kilometerstanden, maar nu kiezen we voor de jongste, een zwarte 200 CGI (135 kW/184 pk) ‘Business Class’ (2010, 208.000 km), die voor € 9.995 te koop staat bij een autobedrijf in Kerkrade.
Technische aandachtspunten van de occasion
Het contactslot is bij hele generaties Mercedes een zwak punt en los van het afslepen van de auto is dit een dure reparatie. De brandstofpomp zit onder de achterbank, als daarmee iets gebeurt, houdt de motor er mee op. Starthulp, ook om de buurman te helpen, kan diverse storingen veroorzaken. Een simpele opdracht als een kapotte koplamp vervangen is zelf niet te doen, daarvoor moet je echt naar de garage. Een automaat die niet uit de ‘P’ wil komt voor, maar dat is feitelijk een elektronische storing. Wel heel lastig!
Volvo V70 (2007 – 2013)
Een Volvo stationcar, dat is ook een op zichzelf staande ‘autosoort’ die al meer dan 75 jaar teruggaat. De aankoop van bijvoorbeeld een V70 is geen keuze op zich, de vraag is alleen welke het wordt.
De merkentrouw onder Volvo-rijders blijft onverminderd groot. Dit zijn goedmoedige gezinsauto’s dus voor de meeste kopers is 107 kW/145 pk meer dan genoeg… tenzij je het onmiskenbare geluid van een vijfcilinder wilt. Met 575 liter minimum-inhoud is de bagageruimte riant, maar geen ‘kampioen’. Er is véél en gevarieerd aanbod in het land, we kiezen voor de donkergrijze dealeronderhouden 2.0 (2008, 200.000 km) voor € 9.990 bij een autobedrijf in Sittard.
Technische aandachtspunten van de occasion
Bij deze generatie Volvo’s komen bij de benzineversies alleen wat kleine en vrij onschuldige probleempjes voort. Zo’n vijfcilinder kan ‘fluiten’, dat komt door een probleempje bij de carterventilatie. Beschadiging van de slang van die ventilatie kan ook maken dat de motor onregelmatig loopt. Dat is in beide gevallen een reparatie die de Volvo-dealer kan dromen! Vocht (regenwater!) kan onderaan de voorruit tot in sommige stekkers doordringen, wat diverse storingen veroorzaakt. Dat is te overzien: schoon- en droogmaken. Als alleen het derde remlicht nog brandt, dan is er een relais kapot.
Welke occasion is de beste keuze?
Elk van deze merken heeft een heel eigen uitstraling èn een kopersgroep die niet eens naar een ander merk kíjkt! Daaraan valt niet te tornen, maar puur objectief bezien zouden we de voorkeur geven aan zo’n heerlijk comfortabele Mercedes-Benz.