Deze occasion wil je: Cadillac XLR, meer dan een heerlijke cruiser!
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Cadillac XLR.
De Cadillac XLR is een unieke cabriolet die van 2004 tot 2009 is geproduceerd. Autovisie reed in 2008 met de Amerikaan. In dit artikel nemen we je mee terug in de tijd, toen Autovisie-redacteur Peter Hilhorst met de XLR-V in het Franse Normandië reed.
De Cadillac XLR is een bijzondere occasion met dikke V8
“Met de XLR-V bewandelt Cadillac opnieuw een route die niemand verwacht. In het collectieve geheugen staat Amerika’s chiqueste merk toch nog altijd geboekstaafd als leverancier van enorme sloepen die tonnen wegen, wild door een bocht schommelen, een voorbank hebben waar een flinke familie op past én een Gargantueske V8 onder de kap die bij 4.000 toeren in het rood loopt en een specifiek vermogen heeft waarnaast een steenkoolcentrale uitblinkt in efficiëntie.”
“Niet dus. De XLR-V heeft weliswaar een V8 in de neus, maar daarmee is het Amerikaanse vat meteen af. Hij is niet eens dik of sloom. Uit amper 4,4 liter slagvolume peutert de Caddy dankzij een compressor ruim 448 pk en 561 Nm, waarmee hij flirt met de 100 pk per liter. De V8 levert dat topvermogen bovendien bij 6.400 omwentelingen, daar waar de geweldenaar zo rauw en schel hamert dat hij een Mercedes of Aston Martin reduceert tot Wiener Scingerknaben.”
“Van de enorme buitenmaten van weleer is al evenmin iets over. Met 4,5 meter is de XLR precies even lang als een SL of een Maserati Spyder. En dan het gewicht. Dankzij veel kunststof gooit de Caddy 1703 kg op de weegschaal. Een topprestatie voor een auto met klapdak. Een vergelijkbare Mercedes SL55 AMG weegt ruim 250 kilo meer en een dakloze BMW M6 zelfs 300.”
“De XLR is ook zowat de enige coupé-cabriolet die er mee wegkomt dat hij een stalen klapdak heeft. De messcherpe vormtaal van Cadillac combineert namelijk prima met de consignes van zo’n complexe constructie. Maar het gaat hier niet enkel om uiterlijk vertoon.”
Een heel klein kofferbakje
“Met deze occasion kun je dagen onderweg zijn op welk terrein dan ook. Slechts de bepakking blijkt een gigantisch probleem. Als je tijdens een verkwikkelijke vakantie met de haren in de wind wilt wapperen, kun je niet anders dan een centraal hotel boeken, zo minuscuul klein is de kofferbak als je het dak weg vouwt.”
“Dat de XLR-V beleving verder gaat waar de Vette ophoudt, merk je maar al te goed. Het stalen chassis met dubbele draagarmen voor en achter, de dwarse bladveer uit composietmateriaal (over een dwarse keuze gesproken) en de magnetic-ride-dempers vormen een geweldige combinatie: dat weten we al van de Vette en de ‘gewone’ XLR.”
“Omdat de XLR-V grotere wielen, hardere ophangrubbers en een aangepaste programmatuur van de magnetic-ride meekreeg, voelt hij zoveel strakker dan de XLR, terwijl hij toch uitpakt met een geraffineerd comfort. En dat zonder gehannes met sportknopjes of andere instellingen. Hulde daarvoor.”
De Cadillac XLR als occasion
In Nederland staat er op dit moment geen XLR-V te koop. Wel vinden we een Cadillac XLR. De occasion komt uit 2005 en heeft nog geen 95.000 kilometer op de teller staan. De verkoper vraagt 22.600 euro voor de occasion. Voor dat geld rijd je in ieder geval een unieke auto! Klik hier om naar de advertentie te gaan.
Occasions: deze zomerse coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster