Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 6 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Jaguar XE, “op het niveau van de allerbeste”

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Jaguar XE.

De jaguar XE kwam in 2015 op de markt. De uitgebalanceerde sportsedan kan zich meten met de beste uit Duitsland en Italië, kwam de redactie van Autovisie achter na twee tests, twee reportages en een duurtest van een half jaar. Geheimen heeft de Brit dus niet meer voor ons.

Onze ervaring met de Jaguar XE

“Alle aandrijflijnen, alle wielmaten, alle infotainmentsystemen, stoelen en opties zijn de revue gepasseerd. Wat betreft de aandrijflijnen is er nog even weinig te kiezen. De twee betrekkelijk oude benzinemotoren (die spoedig door moderne versies worden afgelost) prijzen zichzelf door een hoge CO2-uitstoot uit de markt. En totdat de 240 pk sterke biturboversie uit de Land Rover Discovery wordt getransplanteerd, zijn er ook slechts twee vermogensvarianten van de enige diesel.”

Jaguar XE, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Als het budget de ideale combinatie van de circa 3000 euro duurdere 180 pk high power-variant met eveneens 3000 euro kostende achttrapsautomaat niet toelaat, kies dan altijd voor de 163 pk-uitvoering.”

https://www.autovisie.nl/occasions/nissan-350z-occasion/

“Het logge motorkarakter met flink turbogat, lome gasrespons en losse ophangingsrubbers maken het werken met de handbak niet zo plezierig als het op papier klinkt. De weinig geraffineerde motor blinkt uit door veel trekkracht in het middelste toerengebied, waar de ZF8HP-bak van de Jaguar XE vanzelf het beste van maakt.”

Relatief zuinige occasion

“Eenmaal op kruissnelheid houdt de lange achtste versnelling de toeren laag, waarbij het Ingeniumblok aangenaam stil en trillingsvrij is. Vrijwel elke luxeauto van nu heeft deze achtbak, maar het is aan de merken zelf om de fijnafstemming te doen. En daarin is Jaguar nog net iets minder bedreven dan de Duitse merken.”

Jaguar XE, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Af en toe een houterige kickdown of te laat opschakelen naar de volgende versnelling zijn daar de bewijzen van. Zuinig is de aandrijflijn altijd. Zelfs met een loden rechtervoet is 1 op 15 bijna gegarandeerd.”

De Jaguar XE is zakelijk en stijlvol

“Persoonlijke smaak is vanzelfsprekend het belangrijkst in de keuze voor het ideale chassis, maar wat ons betreft is het R-Sport onderstel zonder variabele dempers, in combinatie met 18-inch velgen en 225 millimeter brede banden rondom, niet te versmaden.”

De gevonden occasion. (Afbeelding: AutoTrack)

“Met voldoende stijl om je vrienden jaloers te maken, maar ook om bij een zakenafspraak goed voor de dag te kunnen komen. Met genoeg flexibiliteit om een slecht wegdek te verwerken en een gripbalans die optimaal bij de gewichtsverdeling en het motorvermogen past. Het brengt het beste naar boven in de Jaguar XE.”

“Wegligging en weggedrag liggen op het niveau van de allerbeste auto’s in het segment”

“Vanaf 19- inch velgdiameter zijn de variabele dempers aan te raden voor comfort op lange afstand. Bij 20-inch zijn ze onmisbaar, al zouden we die grote wielen overslaan omdat het weggedrag en het stuurgevoel daar niet beter van worden.”

De Jaguar XE als occasion

Autovisie vindt een Jaguar XE als occasion met de 2.0t Ingenium-motor die goed is voor 200 pk. Het exemplaar komt uit 2018 en heeft iets meer dan 66.000 kilometer op de teller staan.

Jaguar XE, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

De vier jaar oude occasion is een R-Sport en heeft dus het juiste onderstel. De verkoper vraagt iets meer dan 30 mille voor de Jaguar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.