Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 23 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Mega Tjaffer.

De Tjaffer maakte zijn introductie in 1992 en viel direct op als een bijzondere verschijning. De redactie ging in 1994 op pad met de bijzondere Fransoos, die leunt op techniek van de Citroën AX.

Test met de Mega Tjaffer

“Het idee voor de Mega Tjaffer ontstond in 1992 in het Franse Aix-les-Bains. Een klein jaar later, eind 1993 beleefde de auto zijn première en inmiddels zijn er ruim duizend Mega’s in Frankrijk verkocht. Begin dit jaar kwam de auto naar Nederland nadat de homologatie in tweeënhalve maand was gepiept. Hoewel de Mega Tjaffer hagelnieuw is doet hij toch de tijden van weleer herleven. Een ieder weet zich nog wel de Citroën Méhari, de Renault Rodeo en misschien wat minder voor de hand liggend de Africar, een houten auto, te herinneren. Stuk voor stuk vierwielers waarbij luxe en comfort ondergeschikt waren aan rij-plezier, doelmatigheid, functionaliteit en een geheel eigen gezicht.”

Een occasion met eenvoudige techniek

“In de periode dat we met de Tjaffer op pad waren bereikte on slechts één keer de vraag of de Mega een snelle auto was. De overige keren dat het opvallende ontwerp ter sprake kwam, ging het over zijn ontwapenende uitstraling en de vele gebruiksmogelijkheden. De techniek speelde steeds een ondergeschikte rol. En die benadering past prima bij de Tjaffer. Hij is namelijk voorzien van eenvoudige maar door en door betrouwbare techniek van PSA. Het concern voorziet onder meer de Citroën AX en de Peugeot 106 van dezelfde techniek. In Frankrijk is de Tjaffer verkrijgbaar als 1.1, 1.4 en 1.4 Diesel. Alleen de Diesel en de versie met de minst sterke krachtbron zijn in het Nederlandse modellenprogramma opgenomen.”

Mega Tjaffer, occasion
De occasion gevonden op Gaspedaal.nl. (Afbeelding: AutoWereld)

“De viercilinder achtklepper van de Mega Tjaffer heeft een cilinderinhoud van 1124 cm3 en een maximum vermogen van 60 pk bij 6200 krukasomwentelingen. Het maximum koppel is vastgesteld op 87,5 Nm bij een toerental van 3800 min-1.”

Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen

“De geheel uit lichtmetaal opgetrokken krachtbron heeft weinig schokkende zaken aan boord. Functionaliteit, daar gaat het bij deze dwars voorin geplaatste krachtbron om. Geen zestien kleppen, geen turbo of andere pepmiddelen. Slechts betrouwbare en relatief eenvoudige maar wel schone techniek.”

De Mega Tjaffer heeft techniek van de Citroën AX

Mega heeft voor de Tjaffer een geheel eigen gegalvaniseerd chassis ontwikkeld waaraan onderdelen van de AX zijn bevestigd. Zo komen voor- en achterwielophanging evenals de spoorbreedte en de wielbasis overeen met Citroëns kleinste.”

Mega Tjaffer, occasion
De Mega Tjaffer occasion. (Afbeelding: AutoWereld)

“De Tjaffer is wel twee centimeter korter, 10 centimeter hoger en zeven centimeter breder dan de AX. Voorts zijn er nog enkele aanpassingen gemaakt om het hogere gewicht van de Tjaffer ten opzichte van dat van de AX te compenseren. Zo zijn de krachtiging ontbreekt, stuurt de Tjaffer bij zeer lage snelheden nogal zwaar. Het is niet zo erg dat we een abonnement op de sportschool aanraden, maar met zo’n hete zomer als deze zorgt een parkeermanoeuvre voor wat extra transpiratievocht.”

Deze occasion wil je: Volkswagen Golf Country, unieker dan een GTI

“Sterk punt van de Tjaffer is zonder twijfel zijn multifunctionaliteit. De gebruiksmogelijkheden van de Mega zijn namelijk gigantisch. De Tjaffer laat zich in een handomdraai omtoveren van een gesloten vierpersoons auto tot een cabriolet. Opmerkelijk is dat de wind met alleen het achterste dakdeel nog op zijn plaats nauwelijks vat op de voorpassagiers heeft.”

De Mega Tjaffer als occasion

Autovisie vindt zo’n bijzondere Mega Tjaffer als occasion. De auto komt uit 1995 en heeft 48.000 kilometer ervaring.

Mega Tjaffer, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

De cabriolet is erg basic, maar ziet er voor zijn leeftijd niet slecht uit. De verkoper vraagt voor de occasion 9.750 euro.

Dit zijn de 3 duurste occasions van Nederland

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.