Deze occasion wil je: Peugeot 508 SW RXH, voor ruige huisvaders
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fpeugeot_508_rxh_12.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Peugeot 508 SW RXH.
De Peugeot 508 is van 2010 tot 2018 gebouwd in drie uitvoeringen. Allereerst was er de Berline (sedan) en de SW (station), maar vanaf 2011 kwam er ook de SW RXH bij.
Peugeot 508 SW RXH
De Peugeot 508 SW RXH is een opgehoogde variant met andere mistlampen en een rand kunststof om de wielkasten, waardoor hij een robuuster uiterlijk meekrijgt. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst neemt je mee in de “interessante allroader occasion voor ruige huisvaders.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FPeugeot-508-SW-2-0-BlueHDi-GT-RXH-180PK-Pano-Navi-Camera-Cruise-HeadUp-Automaat-1.jpg)
“Een opgehoogde, ruiger aangeklede, royaal uitgeruste 508 SW met vierwielaandrijving middels dieselhybridetechniek én daardoor 20% bijtelling. Dat percentage wordt wel berekend over een bedrag van 51.600 euro.”
Deze occasion wil je: Skoda Superb 3.6 V6, van kop tot kont waar voor het geld
“Versies van de allroader met alleen verbrandingsmotoren staan voorlopig niet op het programma, maar het moet raar lopen als die er niet gaan komen. In de visie van Peugeot vormt een elektromotor een betere combi met een efficiënte dieselmotor, dan met een benzinemotor.”
Occasion is geen hybride
“De 508 RXH heeft dezelfde techniek aan boord. Dat wil zeggen een elektromotor met maximaal 37 pk en 200 Nm, die is ondergebracht in de multilink achteras en die de achterwielen aandrijft. In de neus ligt een dwarsgeplaatste 2.0 HDI met 163 pk en 300 Nm.” Deze specifieke occasion is een later model en heeft enkel de 2.0 HDI zonder elektromotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FPeugeot-508-SW-2-0-BlueHDi-GT-RXH-180PK-Pano-Navi-Camera-Cruise-HeadUp-Automaat-4.jpg)
“De dieselkracht wordt via een gerobotiseerde zesbak naar de voorwielen geleid. De 508 RXH heeft dus vierwielaandrijving zonder dat daarvoor een cardanas onder de auto doorloopt. Het gezamenlijke piekvermogen is 200 pk en 450 Nm.
“Het maximum gecombineerde koppel is geen 500 Nm, omdat de twee motoren niet tegelijkertijd pieken. Daarmee kan de 1770 (!) kg wegende 508 RXH in 8,8 seconden naar 100 km/h. De fabrieksopgave voor het verbruik is 1 op 24,4 en een uitstoot van 107 g/ km.”
Een hoger zwaartepunt dan de normale Peugeot 508 SW
“In de praktijk heb je amper door dat er een elektromotor meedoet, tenzij je volledig elektrisch en dus geruisloos rijdt. Maar ook met de dieselmotor aan het werk blijft het interieur rustig. Vooral onder deellast is de RXH een stille auto met een comfortabel afgestemd onderstel, ook al is het wat stugger dan dat van een normale SW om zo het hogere gewicht en het hogere zwaartepunt in toom te houden.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FPeugeot-508-SW-2-0-BlueHDi-GT-RXH-180PK-Pano-Navi-Camera-Cruise-HeadUp-Automaat-15.jpg)
“De RXH is namelijk vijf centimeter hoger en ruim 200 kilo zwaarder dan een vergelijkbare 508 SW. Het gros van die kilo’s bevindt zich ter hoogte van de achteras. De gewichtsverdeling van de RXH is dan ook anders. Bij een 508 SW GT rust 37 procent van het gewicht op de achteras, bij de RXH is dat 44 procent. Daar merk je niets van, tot je een bocht neemt. Dan zijn de extra kilo’s voelbaar, daar kunnen de vier centimeter grotere spoorbreedtes van de RXH niets aan veranderen.”
Deze occasion wil je: Cadillac Allanté, Italiaans design met dikke V8
“Hij stuurt traag en onwillig in, doordat de massa tijd nodig heeft om van richting te veranderen. De besturing heeft een sterk zelfcentrerend effect en voelt daardoor rond de middenstand onrustig aan. Zodra de stuuruitslag groter is, stuurt de RXH best aardig. In de bocht kun je door de vierwielaandrijving vroeg op het gas gaan. De achterwielaandrijving wordt dan bruusk ingeschakeld en je kunt zo best hard een bocht uitkomen.”
De Peugeot 508 SW RXH als occasion
Autovisie vindt een Peugeot 508 SW RXH als occasion met meer dan 175.000 kilometer ervaring. De auto beschikt over de 2.0-liter dieselmotor met een vermogen van 180 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FPeugeot-508-SW-2-0-BlueHDi-GT-RXH-180PK-Pano-Navi-Camera-Cruise-HeadUp-Automaat-12.jpg)
De occasion is zeven jaar oud en heeft een prijskaartje van bijna 16 mille.
https://www.autovisie.nl/nieuws/occasion-peugeot-508-sw-pse-bitcoin/
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion