Deze occasion wil je: Subaru SVX, onnavolgbaar Italiaans maatpak
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Subaru SVX.
De Subaru SVX – of Alcyone SVX zoals-ie in Japan bekend staat – is een tweedeurs coupé die van 1991 tot 1996 geproduceerd werd. Het was Subaru’s eerste poging om toe te treden tot het luxe segment.
“Een Italiaans maatpak”
“Een zescilinder boxermotor, 4WD en een Italiaans maatpak. De Subaru SVX is onnavolgbaar”, zegt Peter Hilhorst in de rubriek Peters Proefrit in 2018. “De opmerkelijke tweedelige zijruiten zijn geïnspireerd op de koepel van gevechtsvliegtuigen, aldus zijn makers. Maar ook bedoeld voor een formidabel overzicht en een goede stroomlijn. De neus is laag door de platte zescilinder en de achterzijde is hoog met een achterklep in de kleur van de raamstijlen dat als een deksel achterop ligt. Giorgetto Giugiaro tekende het fascinerende koetswerk”, Aldus peter.
“Ook nu is het nog een occasion waar je eerst een paar rondjes omheen loopt om de lijnen goed te bekijken. De vormgeving is onvergelijkbaar met een Toyota Supra, Mitsubishi 3000 GT of Nissan 300 ZX om slechts een paar generatiegenoten te noemen. Zo futuristisch als het koetswerk is, zo alledaags is het interieur. Geen hendel voor de schietstoel, geen afweergeschut of knoppen voor de afterburner. Het is een nuchter geheel met voor een Japanse auto opmerkelijk grote stoelen, waaruit blijkt dat de VS de primaire markt was voor de Subaru SVX.”
De Subaru SVX heeft aparte rijeigenschappen
“De Subaru biedt een bijzondere rijervaring door het enorme glasoppervlak, de dunne A-stijlen en de lage neus. Je hebt bijna een panoramazicht achter het stuur. Dat werkt ontspannen en daar past de grote soepelheid van de 3,3 liter zescilinder boxermotor bij. Trekkracht is er altijd en die neemt toe als de toeren zich opstapelen om bij 4800 omwentelingen het maximum van 309 Nm te bereiken.”
“Ook daarna blijft de boxer in de Subaru SVX aan kracht winnen, totdat het piekvermogen afgeleverd wordt bij 5600 toeren per minuut. Zoveel inspanning hoeft hij vrijwel nooit te leveren, omdat je deze auto altijd met maximaal half gas rijdt. Zo schuifel je door het verkeer en verbaas je je over de haast van anderen. De boterzacht schakelende viertrapsautomaat past bij de rustgevende werking die deze GT heeft. Het geluid van de zescilinder overstijgt nooit het niveau van een kabbelend achtergrondmuziekje en ook dat hoort zo. Door de lage plaatsing van de boxer gaat hij verrassend strak de hoek om zonder een hard onderstel nodig te hebben.”
“De besturing vraagt enige kracht, maar zorgt wel voor voldoende communicatie. De vierwielaandrijving was er in twee versies. Met de nadruk op de vóórwielen voor de Verenigde Staten en met het accent op de achterwielen voor onder meer de Benelux. Aan de grenzen van een Subaru SVX kom je alleen bij het verkeerd inschatten van een bocht. De occasion daagt totaal niet uit om hard te rijden. Integendeel, deze excentrieke Japanner brengt zijn bestuurder in een zen-achtige trance.”
De occasion in kwestie
Autovisie vindt een exemplaar uit 1994. De kilometerstand bedraagt 196.538 kilometer. De vraagprijs van de occasion komt neer op 12.490 euro. Voor dat geld krijg je de beschikking over 230 pk. Kijk voor de volledige indrukken van Peter, onderstaande video.
Deze occasion wil je: Peugeot 404 Familiale, een iconische 7-zitter
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster