Occasions: 3 compacte elektrische auto’s voor 15.000 euro
Stel, je wilt het goede voorbeeld geven en elektrisch gaan rijden. Die 2000 euro subsidie maakt het verschil niet, maar voor minder dan vijftien mille is al een heel fijne, compacte elektrische auto te koop. Kijk maar naar deze occasions.
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke compacte elektrische auto kun je krijgen voor 15.000 euro? Autovisie selecteert de beste.
Occasions: 3 compacte elektrische auto’s voor 15.000 euro
- Renault Zoe (2013 – heden)
- Smart Forfour (2020 – 2022)
- Volkswagen e-Up (2014 – 2022)
Renault Zoe (2013 – heden)
‘Chapeau’ voor Renault! De Zoe is er al tien jaar en verveelt nog steeds niet. Dit betekent nu een flink en uiteenlopend aanbod occasions. De prijzen beginnen ook al véél lager dan de vijftien mille die we hier hanteren. Nieuw leverde Renault de auto zonder accu, die moet je erbij leasen. Kijk dus goed naar elke aanbieding of de accu in de prijs is inbegrepen. De Zoe rijdt lekker makkelijk, het zitcomfort is niet overdadig, maar in de stad gaat het best. Daar ligt het stroomverbruik al gauw rond 15 kWh/100 km, dat is mooi zuinig. We zouden nu kiezen voor de donkergrijze ‘Intens’ (2018, 111.000 km) voor € 14.950 bij een autobedrijf in Winschoten.
Waar moet je op letten?
Het enige dat bij de Zoe weleens schijnt voor te komen, is een schakelhandle die niet meer uit de ‘P’-stand wil. Dat is enorm onhandig, want niet alleen kun je er niet mee rijden, zelfs het vervoer naar de garage is een serieus probleem, want hij rolt natuurlijk ook niet. Dat wordt takelen! In het instructieboekje staat wel een noodprocedure, maar het is ook niet iedereen gegeven die zo even uit te voeren.
Smart Forfour (2020 – 2022)
Hij is leuk en onderscheidend om te zien en toch is ook deze Forfour geen succesnummer geworden, wat intussen geldt voor heel het merk Smart. Voor vier volwassenen is hij wat erg krap -ondanks de naam-, het rijcomfort is heel bescheiden. In de stad gaat het allemaal best. Het gemiddelde stroomverbruik ligt op zo’n 16 á 17 kWh/100 km. De batterij is maar 18 kWh groot, dus de actieradius houdt rond de 100 km al op. Dat is ook in de stad iets om rekening mee te houden, snelweg vraagt oplettendheid en vaak een bezoek aan een snellader. Bij een dealer van een ander merk in Aalsmeer staat een ‘Business Solution’ (2019, 35.000 km) voor € 14.950.
Waar moet je op letten?
Net als bij de technisch identieke Renault Twingo komt het weleens voor dat de laadkabel niet uit de auto wil. Even de auto opnieuw op slot zetten, laadpaal in- en weer uitschakelen, deuren ontgrendelen en vaak gaat de kabel dan wèl los. Het is geen fijne ervaring, maar ach, als je dit een keer hebt meegemaakt, schrik je er een volgende keer niet meer van.
Volkswagen e-Up (2014 – 2022)
Uiterlijk is de elektrische versie nauwelijks te onderscheiden van de normale Up. Er zijn ook verschillende versies. Belangrijk is in dat verband dat vanaf 2019 er een veel grotere accu beschikbaar is (36,8 kWh i.p.v. 18,7), wat bijna een verdubbeling in actieradius mogelijk maakt. Die grotere accu kan ook aan de snellader. Het stadsverbruik ligt rond de 15 kWh/100 km, dus met de kleine accu houdt het met goed 100 km wel op. De Up rijdt heel gemakkelijk en is redelijk comfortabel, daarbij heeft hij ook de grootste bagageruimte van dit drietal. Er is een flink aanbod occasions, wij zouden hier kiezen voor de witte importauto (2017, 51.000 km) voor € 14.950 bij een autobedrijf in Ulft.
Waar moet je op letten?
Bij de elektrische Up is geen enkel probleem bekend, dat wel eens vaker optreedt. Dat is hier saai om te schrijven, maar het is wel een heel sterk argument voor de keuze voor deze compacte Volkswagen.
Welke van deze occasions zouden wij kiezen?
De Smart is wellicht de leukste om te zien, de Renault brengt het er zeker niet slecht vanaf. We hebben een kleine voorkeur voor de e-Up, vanwege ruimte, rijcomfort en storingsvrije techniek, maar liefst sparen we nog even door voor een e-Up met de veel grotere batterij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun