Occasions: 3 originele keuzes voor minder dan 7.500 euro
Praktisch heb je niet veel eisen, aan drie deuren heb je genoeg. Je budget is ook niet enorm groot. Toch heb je wèl je eisen, jouw auto ‘moet wel wat zijn’. Je wilt geen saaie gezinsauto die je op elke straathoek ziet, maar een echt merk, dat ergens voor staat. Je wilt een auto waarvan andere autoliefhebbers ook zeggen: “Zo zo, goeie keus, jij snapt het!”. Dat, dus.
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke originele occasion koop je voor maximaal 7.500 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie originele occasions voor minder dan 7.500 euro
- Audi A1 (2010 – 2018)
- BMW 1-serie (2004 – 2011)
- Volvo C30 (2006 – 2013)
1. Audi A1 (2010 – 2018)
De A1 is flink straf geveerd, hij is lekker kort en ‘hoekig’ en daarmee heeft hij een heel sportief weggedrag. Zo lang je alleen of met z’n tweeën rijdt, heb je er geen last van dat het interieur van de A1 best krap is. De voorstoelen geven volop zijdelingse steun, maar de zittingen zijn wel wat kort.
Een 1,2 is voor veel mensen sterk genoeg, maar je wilt wel serieus overkomen, dus kiezen we een 1,4. Die haalt in normaal verkeer 1 op 14. Voor € 7.499 vinden we een heel mooie 1.4 TFSi (2011, 160.000 km) bij een autobedrijf in Montfoort. Hij is donkerblauw met een zilvergrijs dak, mooie 17-inch wielen, een S-Line met een heel complete uitrusting.
De techniek van de occasion
De A1 heeft natuurlijk veel technische overeenkomsten met diverse Volkswagens. Bij de 1,2 TSi-motor komen ‘doorslaande’ bougiekabels wel eens voor. Het kan geen kwaad om er voor de zekerheid eentje als reserve mee te nemen en dit kàn natuurlijk vaker terugkomen. Een 1,2 of 1,4 TSI die steeds slechter gaat lopen, is inwendig vervuild, door te veel korte stukjes rijden. Reinigingsmiddel in de brandstof en een flink stuk rijden helpt. Een 1,4 TSi met veel kilometers kan problemen hebben met de aansturing van de injectie. Tja, dat is gewoon ouderdom.
2. BMW 1-serie (2004 – 2011)
Ja zèg, een BMW vergelijk je niet met andere merken! Wie eenmaal BMW rijdt, wil niet anders meer, púre verslaving. Dat geldt ook voor de 1-serie, met zo’n mooi lopende viercilinder, precieze versnellingsbak, achterwielaandrijving en een ragfijne besturing. Naast de sportieve rijeigenschappen is een 1-serie ook best comfortabel.
De ruimte houdt niet over, vooral achterin, maar dat telt hier niet. Kijk bij een occasion wel uit, want veel van die auto’s hebben een zwaar leven achter de wielen. Er staan er genoeg te koop, maar voor nu valt onze keuze op de grijs metallic 116i ‘Corporate Lease’ (2010, 95.000 km), die voor € 7.490 te koop staat bij een autobedrijf in Woudenberg.
De techniek van de occasion
Elektronica… de zekeringkast in het interieur blijkt niet het eeuwige leven te hebben. Er komen allerhande storingen uit voort, maar er moet gewoon een nieuwe kast in. Vooral de 116i heeft last van slapper wordende spanner op de distributieketting. De motor gaat dan steeds minder mooi lopen. Daar moet gewoon een nieuwe in. Het contactslot is ook een bekende boosdoener. Niks aan te doen, als er storingen optreden, gauw naar de garage en een nieuw slot erin, voordat de motor helemaal niet meer start.
3. Volvo C30 (2006 – 2013)
In de lange historie van het merk heeft Volvo een paar keer sportievere auto’s gemaakt dan we zo van het merk gewend zijn. De C30 was er zo een. Die was nauw verwant aan de S/V40, maar korter, driedeurs en dan met een gave glazen achterklep, die aan de oude 1800ES doet denken.
Je hebt ze met een viercilinder, maar alleen voor het geluid wil je al zo’n heerlijke vijfpitter. Ja, OK, die voel je soms wel aan je stuur trekken, maar dat verzwijgen we gewoon. De ruimte is ook hier bescheiden, maar er staan fantastische voorstoelen in. Bij een autobedrijf in Hengelo staat een mooi complete, zwarte 2.4 Momentum (2007, 166.000 km) voor € 7.400.
De techniek van de occasion
De Volvo-vijfcilinders veroorzaken soms paniek door te gaan… fluiten! Dat zit in de carterventilatie. Je kunt het even oplossen door de oliepeilstok een stukje naar boven te trekken, maar rij maar gauw naar de garage, want dit is wel even een reparatie. Zoals bij veel moderne auto’s kunnen er in de C30 elektronische storingen voorkomen. Vaak komen die doordat de zekeringkast achter het dashboardkastje vochtig wordt, door een lekkage bij de afwatering van de voorruit. Droogmaken is dus geen echte oplossing, dat lek moet dicht.
Welke occasion wordt het?
Oei, da’s weer een lastige, want persoonlijke smaak en voorkeur zijn hier zó sterk doorslaggevend! Volg dus vooral je eigen smaak, maar goed, je verwacht een objectief oordeel. We kiezen dan voor de BMW, omdat dit het beste aanbod is.