Occasions: 3 serieuze SUV’s voor minder dan 20.000 euro
Ach, al die stoer uitziende, beetje hogere middenklassers… en die noemen we dan SUV. Een èchte SUV is een beer van een auto, met vierwielaandrijving, twee ton trekgewicht en dan toch nog een vlotter uiterlijk dan een oude Jeep of Land Rover. Dàt is een serieuze SUV!
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke serieuze SUV koop je voor minder dan 20.000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
3 serieuze SUV’s voor minder dan 20.000 euro
- Jeep Cherokee (2014 – 2020)
- Subaru Forester (2013 – 2019)
- Toyota RAV4 (2013 – 2019)
1. Jeep Cherokee (2014 – 2020)
Deze generatie Cherokee verhult zijn oorsprong niet, met z’n zeven verticale banen in het front, maar toch ziet hij er net iets sierlijker en vriendelijker uit dan voorheen. Dat komt door het achterovergebogen front. Bij Jeep snapt men wat we van zo’n auto willen. Dat blijkt uit een bagageruimte van 591 liter, maar ook uit verschillende ‘slimme’ opbergvakken, bijvoorbeeld ìn de rechtervoorstoel.
De achterbank is te verschuiven, ook handig. De Cherokee trekt bijna 2.100 kg. De afstemming van het onderstel is wel erg stevig. Daar staat tegenover dan de 3,2 liter V6 heerlijk soepel en stil is, dat is ook een vorm van comfort! Bij een autobedrijf in Schijndel staat een keurige donkergrijze ‘Limited’ (2014, 157.000 km) voor € 19.950.
De techniek van de occasion
De Japanse merken hebben de naam onverwoestbaar te zijn. Dat klopt wel hoor, maar die merken hebben niet het alleenrecht op topkwaliteit. Jeep is natuurlijk een merk met een geweldige staat van dienst, juist als het aankomt op auto’s die het heel zwaar hebben, dat zit in de oorsprong van het merk. De praktijk voor de vrijetijds-Jeep-rijder is daardoor dat ook een Cherokee je met normaal onderhoud niet in de steek laat. IJzersterke auto’s!
2. Subaru Forester (2013 – 2019)
Deze Subaru is niet voor niets vernoemd naar een boswachter! De paden op, de lanen in! Daar mag dan gerust een caravan of een boot achter, tot 1.800 of 2.000 kg (afhankelijk van uitvoering). Zo’n Forester heeft zoiets vertrouwds, zo van ‘kom maar, ik zorg goed voor je’. De bagageruimte meet 505 liter, de kleinste van deze drie, maar behelpen is anders.
Hij is lekker comfortabel, de boxermotor loopt mooi, rustig. Daarbij behaalt hij door de bank genomen een verbruik rond 1 op 10, best netjes. Ze staan niet op elke straathoek, maar voor die ene donkerblauwe ‘Premium’ (2015, 110.000 km) van € 19.950 is het de moeite waard om naar een autobedrijf het Groningse Doezum te rijden.
De techniek van de occasion
De Forester is ook een serieus, onverwoestbaar werkpaard. Dit is juist zo’n auto die het nog wel eens zwaar te verduren krijgt. Maakt niet uit, daar kan-ie tegen. Als ze wat ouder worden zijn onderdelen als een accu, koppelingsplaat of schokdempers ook wel eens aan vervanging toe. Subaru-onderdelen zijn dúúr: dat komt door die kwaliteit, er is weinig vraag en -dus- bestaan er geen niet-originele onderdelen. Met hogere kilometerstanden kan de Forester wel wat olie verbruiken: blijven peilen en bijvullen, dan is er niks aan de hand.
3. Toyota RAV4 (2013 – 2019)
De RAV4 was afgelopen jaar de meest verkochte auto ter wereld, wist je dat? Natuurlijk is Nederland niet maatgevend, maar het geeft wel aan hoe deze Toyota wordt gewaardeerd. Terecht! Wie naar SUV’s kijkt, kan niet om deze Toyota heen. Hij is er in verschillende versies. De hybrides zijn erg fijn èn zuinig in het gebruik, maar voor nu hebben we een echt werkpaard nodig.
De gewone 2,0 liter benzineversie mag twee ton trekken. Elke versie biedt 577 liter bagageruimte. Bovendien is het op de weg een lekker comfortabele en rustgevende auto. Voor nu komen we uit bij een rijk uitgeruste 2.0 ‘Style’ (2014, 72.000 km) die voor € 19.940 te koop staat bij een autobedrijf in Alphen a/d Rijn.
De techniek van de occasion
Volledig volgens verwachting is de RAV4 niet alleen onverwoestbaar, bij normaal onderhoud rijdt hij ook zonder technische storingen enkele tonnen aan kilometers. Een kleine waarschuwing is wel op z’n plaats. Zorg er bij een hybride-uitvoering dat de tank niet te leeg raakt. Er komt een moment dat de motor geen benzine meer krijgt. Op de hybride-accu is dan nog wel een kleinstukje door te rijden, maar wanneer die ook leeg is, dan helpt alleen een jerrycan benzine erin ook niet meer. De RAV moet dan terug naar… de importeur!
Welke occasion wordt het?
Kiezen is ook nu weer lastig. Als de stijl van Jeep je aanspreekt: doen! Ga je liever voor Japans, dan is de RAV4 een beetje de allemansvriend van dit drietal. Niks mis mee, geen foute keuze, maar we waarderen de lekkere eigenwijsheid van de Subaru. Die wordt het!