Occasions: 3 stoere gezinsauto’s voor maximaal 20.000 euro
Jawel, uiterlijk doet er voor jou wel toe. Goed, je moet een gezinsauto hebben, maar niet zo’n duffe doos, hij moet er lekker stoer uitzien, alsof je zo met je gezin wild gaat kamperen, ook als je gewoon naar je werk of de supermarkt rijdt. Die stoere gezinsauto’s bestaan, zeker weten!
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke stoere gezinsauto’s koop je voor maximaal 20.000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie stoere gezinsauto’s voor maximaal 20.000 euro
- Hyundai Kona (2017 – heden)
- Jeep Renegade (2014 – heden)
- Volkswagen T-Cross (2018 – heden)
1 Hyundia Kona (2017 – heden)
De Kona wordt later dit jaar vervangen, maar dit model is nog niet ‘uit de tijd’. Hij is nog steeds lekker stoer om te zien. Daarbij is het ook een heel prettig rijdende auto. Hij heeft een keurig interieur, fijne voorstoelen, op kruissnelheid is de 1,0 liter driecilinder mooi stil, de vijfbak schakelt opvallend licht en nauwkeurig. De ruimte achterin ‘gaat net’ voor twee volwassenen, de bagageruimte is met 361 liter ook niet overdadig. De motor is met 88 kW/120 pk sterk genoeg, maar reken op 1 op 12. Sterk puntje is dat tot vijf jaar oud de fabrieksgarantie geldt. Bij de Hyundai-dealer in Leiden staat een rijk uitgeruste oranjerode (2019, 39.000 km) voor een rijklaarprijs van € 19.995.
Waar moet je op letten?
Hyundai heeft dat al zo lang we het merk kennen: om de motor te starten, moet de koppeling worden ingedrukt. Het pleit voor de kwaliteit van heel het merk dat we met moeite één mankementje kennen dat ook bij de Kona wel eens voorkomt. De bevestiging van de schakelaar bij het koppelingspedaal kan losraken. Daardoor werkt die niet en dus start de motor dan niet. Het is even prutsen, maar het is niet moeilijk die schakelaar opnieuw vast te zetten. Probleem opgelost!
Occasions: de drie beste ruime stadsauto’s voor maximaal 20.000 euro
2 Jeep Renegade (2014 – heden)
Jahaa, een Jeep! Hoe stoer wil je het hebben? Natuurlijk staat zo’n Renegade vrij ver van de ruige werkpaarden waarmee het merk beroemd is geworden, maar in veel opzichten is dit toch wel ‘een echte’, vooral uiterlijk, met ook een hoop leuke details, zoals het front met zeven verticale strepen dat overal terugkomt. Het interieur is opvallend ruim voorvier volwassenen, maar de bagageruimte is met 351 liter wel wat krap. Op kleine hobbels is hij wat hard en de stroomlijn lijkt op een bushokje, waardoor een 1,4 rond 1 op 10 rijdt. Er is aanbod genoeg, bij een dealer van een ander merk in Apeldoorn staat een zilvergrijze 1.4 ‘Longitude’ (2017, 45.000 km) voor € 19.995.
Waar moet je op letten?
Bijzonder… net als bij de Kona moet bij de Renegade het koppelingspedaal worden ingetrapt om de motor te kunnen starten. Dat is gewoon een beveiliging. Bij deze Jeep komt het ook voor dat de schakelaar die dit regelt bij de koppeling loskomt. Het is (de eerste keer) even zoeken, maar ter plekke op te lossen. Versies met automatische transmissie willen wel eens niet uit de P-stand. Dat is ehhh… lastiger! De contactsleutel gaat dan ook niet meer uit het slot en dat kan ook voorkomen bij een te lage accuspanning.
3 Volkswagen T-Cross (2018 – heden)
Een serieus merk als Volkswagen moet ook mee in de mode en dùs is er ook een compacte, stoere SUV, de T-Cross. Niettemin is dit een goed doordachte auto, met opvallend veel ruimte in het interieur. De achterbank is verschuifbaar en de bagageruimte bedraagt minimaal 455 liter. Het interieur is netjes, met onder de rechterstoel nog een flinke opbergla. Hij stuurt best fijn, is stevig, maar niet tè hard geveerd en met de 1,0 liter motor is 1 op 15 best haalbaar. Er is volop aanbod en typisch Volkswagen zijn de occasionprijzen stevig, dus voor een vast bedrag koop je een net iets oudere auto. Bij een autobedrijf in Hollandscheveld staat een 1,0 ‘United’ (2021, 64.000 km) voor € 19.990.
Waar moet ik op letten?
Specifieke euvels voor de T-Cross zijn niet bekend. Uiteraard heeft ook deze Volkswagen last van hetzelfde euvel, dat geldt voor alle 1,0 liter driecilinders van het merk. Plotseling reageert de motor dan niet meer op het gaspedaal en draait alleen nog stationair. Dat zit ‘m in de elektronisch bediende gasklep. Het pedaal en die klep ‘zien’ elkaar niet meer. Het enige remedie is vervanging van het hele gasklephuis. Voor zover bekend is er geen logica in te ontdekken wanneer of na hoeveel kilometer dit optreedt… of terugkomt!
Occasions: deze zomerse coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro
Welke occasion wordt het?
Je kunt het uittekenen… de Volkswagen is de verstandigste koop, de Hyundai is wat minder ruim, maar een toppunt in betrouwbaarheid. Maar ja… je wilt vooral een lekker stoer uitziende gezinsauto… dan is die leuke Jeep toch echt een winnaar!
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is