Occasions: betrouwbare boodschappenauto’s voor maximaal € 7.500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Speurders, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke kleine, tweede (gezins)auto is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Een tweede auto in het gezin kan ontzettend handig zijn. Voor de boodschappen, je woon/werkverkeer of om de kinderen op te halen bij slecht weer. Als je een jong gebruikt exemplaar kiest, hoeft dat niet eens zoveel te kosten. Keuze genoeg!
Occasions: onze tips voor een tweede (gezins)auto
Fiat Panda (2012 – heden)
De huidige Panda draait al acht jaar mee en heeft nog weinig van zijn charme verloren. Verbazingwekkend hoeveel ruimte de compacte auto biedt; je past er moeiteloos met vier volwassenen in. De bagageruimte is met 225 liter wel wat kleiner dan bij de andere twee auto’s. Met zo’n ’TwinAir’ rijd je gemiddeld 1 op 17. Wij kiezen voor een witte tweepitter van € 7.440 (2017, 47.000 km) bij een autobedrijf in Someren.
Oordeel van de Wegenwacht
Zowel de twee- als de viercilinder Panda’s kunnen met een kapotte bobine kampen waardoor een cilinder uitvalt. De Wegenwacht lost dit op met een nieuwe bobine. Een tweecilinder die niet start, doet dat vaak uit ’zelfbescherming’; er zit dan te weinig olie in het carter. Litertje erbij en de Fiat doet het weer! Er zit sowieso weinig olie in de motor, dus regelmatig peilen en eventueel bijvullen.
Kia Picanto (2017 – heden)
De laatste tijd is de Picanto in ons land de meest verkochte stadsmini. De kleine Koreaan rijdt als een auto uit een klasse hoger. De bagageruimte is met 255 liter inhoud de grootste in dit segment. De Picanto rijdt probleemloos. In de praktijk haal je daar 1 op 17 mee. Vanwege zijn stoere wielen gaan wij voor de witte EconomyPlusLine (2017, 66.000 km), voor € 7.499 bij een autobedrijf in Velsen-Noord.
Oordeel van de Wegenwacht
Een Picanto waarvan de motor niet aanslaat, heeft vermoedelijk een draadbreuk in de accukabel. Als de ruitenwissers dienst weigeren, is de isolatie van de kabelboom onder het dashboard waarschijnlijk beschadigd. Een stevig stukje tape en een iets andere route voor de kabelboom doen wonderen! Andere klachten komt de Wegenwacht niet tegen.
Volkswagen Up! (2016 – heden)
Als occasion is de Up! onverminderd populair ondanks de nodige euvels. Voor ons budget komen we uit bij oudere bouwjaren of (veel) hogere kilometerstanden. De stadsmini rijdt uiterst comfortabel, maar de achterbank is te krap voor volwassenen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 16. De witte ’Move up’ (2016, 67.000 km) voor € 7.500 bij een autobedrijf in Nijkerkerveen lijkt ons een aardig aanbod.
Oordeel van de Wegenwacht
Bij de Up! (en zijn soortgenoten) komen de nodige euvels voor. Bekend is een storing aan het gasklephuis waardoor de motor niet meer op het gaspedaal reageert. De Wegenwacht kent een noodgreep. Een koelvin die blijft draaien, trekt de accu leeg. De individuele bobines kunnen herhaaldelijk kapotgaan waardoor de motor op twee cilinders loopt.
Onze keuze
Als occasion is een Up! verhoudingsgewijs te duur. Wat ons betreft gaat het daarom tussen de ruime Panda en de kwalitatief sterke Picanto. Die laatste is de beste keus als je op zoek bent naar betrouwbaar basisvervoer.