Occasions: drie compacte maar flexibele auto’s voor € 2500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke auto met een flexibel interieur koop je voor een prikkie? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Voor een bescheiden budget een compacte auto aanschaffen met een ruim, flexibel in te delen interieur. Het kan, zo blijkt uit deze drie suggesties!
Occasions: drie compacte maar flexibele auto’s
- Mitsubishi Space Star (1998 – 2006)
- Opel Meriva (2003 – 2010)
- Renault Modus (2004 – 2013)
- Onze keuze
Mitsubishi Space Star (1998 – 2006)
Veel handigheidjes herbergt het interieur van de Mitsubishi niet, maar ruim is-ie wel. De Space Star is net even breder dan de Opel en Renault. Hij heeft ook de grootste kofferbak (370 liter). De 1.3-liter benzinemotor presteert ondermaats; je kunt beter voor een 1.6 kiezen. Daarmee rijd je 1 op 13. Voor € 2.450 heeft de merkdealer inPuttershoek een 1.6 ’Shogun’-uitvoering (2004, 139.000 km) staan.
Oordeel van de Wegenwacht
In tegenstelling tot wat we van Japanse auto’s gewend zijn, is de Space Star niet feilloos. De sensoren van nokkenas en gasklep gaan weleens stuk. De centrale computer geeft er soms de brui aan, maar ook dat onderdeel valt te repareren. Aandrijfassen die bijgeluiden maken, zijn hooguit vervelend; de Mitsubishi blijft gewoon rijden.
Opel Meriva (2003 – 2010)
De Meriva is lekker ruim met een flexibele achterbank. Je kunt ’m veranderen van een twee- naar driezits exemplaar. Bovendien is de bagageruimte aanzienlijk (350 liter). Nadeel is zijn hoge gewicht (minimaal 1.300 kg). Met de 1.6- en 1.8-liter krachtbronnen is een verbruik van 1 op 12 haalbaar. Voor dit budget kiezen we de zilvergrijze 1.6 (2004, 97.000 km), voor € 2.500 te koop bij een autobedrijf in Alkmaar.
Oordeel van de Wegenwacht
Soms herkent de Meriva zijn sleutel niet. Een slecht lopende motor wordt veroorzaakt door vervuiling van het uitlaatgasrecyclingsysteem. De stuurbekrachtiging heeft soms te kampen met een losse stekker. De motor kan afslaan door sluiting op een massapunt linksachter als daar water bij komt. Zulke problemen kunnen gelukkig door de Wegenwacht worden verholpen!
Renault Modus (2004 – 2013)
De Modus was er in ontelbare uitvoeringen, je ziet zelden twee identieke. Zoals het een Renault betaamt, is hij lekker comfortabel. Jammer dat de bagageruimte slechts 200 liter groot is. De 1.2-liter benzinemotor is iets te tam; met de sterkere 1.4 rijd je nog steeds 1 op 14. Bij een autobedrijf in Barneveld stuiten we voor € 2.499 op een goudbronzen 1.4 Initiale (2005, 116.000 km).
Oordeel van de Wegenwacht
De bobines van dit type kunnen per cilinder de geest geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Met een nieuwe bobine is dat opgelost, maar het euvel kan wel vier keer terugkomen. Plotseling wegvallende, elektrische stuurbekrachtiging wordt door de Wegenwacht met een ’noodverbandje’ opgelost, maar in de garage moet er een compleet nieuwe stuurkolom in.
Ons advies
De Renault is de leukste auto, maar hij is kleiner dan de Opel. De verstandigste koop is zonder twijfel de Mitsubishi. Daar kan zelfs een jong gezin in!