Occasions: 3 coupé/cabrio’s voor 5.000 euro
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke eigenzinnige coupé/cabrio koop je voor maximaal 5.000 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Die warme zomer… je kijkt afgunstig naar mensen in cabrio’s, zou je best willen, maar ja, in de winter? Twéé auto’s, dat wordt veel te duur, je budget is bepaald niet eindeloos. Wat te zeggen van ‘twee in een’, dus een coupé/cabrio, die jaren geleden in de mode waren?
Drie coupé/cabrio occasions voor 5.000 euro
- Ford Focus C/C (2005 – 2011)
- Opel Astra Twin Top (2004 – 2010)
- Renault Mégane C/C (2003 – 2009)
Ford Focus C/C (2005 – 2011)
De Focus C/C is beslist geen ‘dikke’ auto om te zien, maar je koopt ‘m voor jezelf. Het is natuurlijk wel een Fórd, met alles waarvoor dat staat. Deze C/C blinkt ook weer uit in verfijnde besturing, wendbaarheid, wegligging, een perfect schakelende vijfbak en een stevig, maar voldoende comfortabel onderstel. Dak open… en lekker sturen, dat is toch wat je wilt?
Met het dak dicht biedt hij ook nog eens de grootste bagageruimte van dit drietal (534 liter!). Er is aanbod genoeg, maar we vallen als een blok voor de knalrode 2.0 Titanium (2007, 123.000 km) voor € 4.950 bij een autobedrijf in Woudenberg.
Oordeel van de Wegenwacht
Elektronische storingen kunnen in een Focus verschillende, onschuldige oorzaken hebben. In de voetenruimte van de passagier zit achter de bekleding een zekeringkast. Als daar per ongeluk tegenaan wordt geschopt, kan dat de boel aardig in de war sturen. De Wegenwacht zet de boel weer vast en klaar is Kees.
Occasions: drie lekker ruime MPV’s voor minder dan € 5000 getipt
De draadboom van de ECU kan onder de motorkap doorslijten. Dat leidt ook tot diverse storingen, maar de motor doet het dan ook niet meer. De Wegenwacht isoleert die kabel en probeert ‘m wat te verleggen: opgelost!
Opel Astra Twin Top (2004 – 2010)
Deze Astra is niet echt een inspirerende auto, voor wie van lekker autorijden houdt. Hij doet wat hij moet, maar in wegligging, comfort, zitcomfort, geluidsniveau is het geen uitschieter, gelukkig ook niet in negatieve zin. Het kunststof dashboard oogt wat goedkoop, met veel hard zwart plastic.
De bediening is niet overal even handig of logisch, de cruise control is daarvan een duidelijk voorbeeld. De 1,6 liter motor is wat ondermaats, de 1,8 motor is sterk genoeg. OK, niet iedereen heeft behoefte aan topcomfort en zo. Voor wie zo’n Opel wenst, staat er bij een autobedrijf in Utrecht ene sjieke donkerblauwe 1.8 ‘Cosmo’ (2007, 108.000 km) voor € 4.999.
Oordeel van de Wegenwacht
Elektronica speelt ook bij de Astra een belangrijke rol. De elektrische stuurbekrachtiging kan uitvallen. Dat kàn een kleinigheidje zijn, maar het kan ook kostbaar worden. Lastig! Een dynamo die ermee stopt, waardoor de motor de accu leeg trekt, kan ook verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen kan de Wegenwacht dit wel herstellen. Vocht in de stekkers van de centrale computer stuurt de boel ook in de war. Kwestie van droogmaken en goed opnieuw bevestigen.
Renault Mégane C/C (2003 – 2009)
Deze Mégane C/C is na al die jaren nog steeds een smaakvolle verschijning. Hij rijdt ook zoals je van een Renault mag verwachten, lekker comfortabel. De besturing is wel elektrisch, maar hij voelt veel beter, nauwkeuriger aan dan veel andere auto’s met zo’n installatie. Achterin is het wel krap, als zitruimte.
a
De bagageruimte bedraagt met het dak dicht 490 liter, dat is ècht groot voor zo’n auto. Er is aanbod in overvloed. Er zijn verschillende motoren beschikbaar. Een 2,0 is een heel vlotte auto, maar om gewoon lekker te toeren is een 1,6 sterk genoeg. Bij een autobedrijf in Delft staat een ingetogen donkergrijze 1,6, een automaat zelfs (2007, 119.000 km) voor € 4.995.
Oordeel van de Wegenwacht
De individuele bobines van deze Méganes zijn berucht, die kunnen (4x!) zo maar kapotgaan, waardoor de motor op drie cilinders loopt! Niet mee doorrijden! Elektromagnetische straling van buitenaf kan heel de Mégane stilleggen, dan volstaat het om de auto honderd meter of zo verder te rollen. Vuil in de sleuf waar de ‘Renault Card’ in moet leidt tot startproblemen. Die Card zelf mag nooit van binnen nat worden. Slechte massacontacten kunnen allerhande storingen tot gevolg hebben. Bij de C/C is het bekend dat het dak soms halverwege blijft steken.
Ons advies voor de occasions
Waarom wordt dit soort auto’s niet meer gemaakt? Er is zoveel voor het concept te zeggen, feitelijk koop je twee auto’s in één. Er zijn meer merken dan deze drie beschikbaar, grotere en kleinere modellen. Van dit drietal zouden we absoluut voor de Ford kiezen.