Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 8 jul 2023
Leestijd: 4 minuten

Occasions: de drie beste ruime stadsauto’s voor maximaal 20.000 euro

Proficiat Peugeot, de 208 is ‘occasion van het jaar’, mede door de grote vraag naar jonge, gebruikte exemplaren. Dat is mooi voor het merk, fijne bevestiging voor de recente kopers, maar de vraag dringt zich op… ‘is de 208 ècht de beste keuze in zijn klasse?’.

Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke ruime stadsauto koop je voor maximaal 20.000 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.

De drie beste ruime stadsauto’s voor maximaal 20.000 euro

  • Peugeot 208 (2019 – heden)
  • Renault Clio (2019 – heden)
  • Toyota Yaris (2020 – heden)

1. Peugeot 208 (2019 – heden)

De 208 is zowel nieuw als gebruikt heel populair. Dat is begrijpelijk, want hij oogt heel volwassen en modern. Het kleine stuur waar de instrumenten óverheen zijn te zien vraagt wellicht even gewenning, daarna werkt het lekker. Zowel in het interieur als in de bagageruimte (265 liter) is de 208 krapper dan zijn concurrenten.

occasion, occasions

Door het grote aanbod en vrij overzichtelijke programma is de ideale 208, in de gewenste kleur, gemakkelijk vindbaar, misschien wel in de eigen woonplaats. De 75 kW-versie is voor de meeste gebruikers sterk genoeg. Het verbruik ligt tussen 1 op 15 en 1 op 18. Bij de Peugeot-dealer in Alblasserdam staat een grijze ‘Active Pack’ (75 kW, 2021, 38.000 km) voor € 19.995.

Waar moet je op letten bij de occasion?

Er is één aspect aan de 208, plus zijn ‘concerngenoten’, waar we niet omheen kunnen. De driecilinder ‘PureTech’-motoren hebben een vreemde constructie waarbij de distributieriem ìn de motorolie loopt. Aanvankelijk hebben we er alleen voor gewaarschuwd in elk geval exact de juiste specificatie motorolie te gebruiken. Zo niet, dan kunnen er vezels van die riem door de motor zwerven en voor onverwachte, kostbare reparaties zorgen. De laatste tijd horen we steeds meer klachten over deze motoren. Een goede garantie en pechhulp zijn een voorwaarde, maar eigenlijk wil je dit niet!

2. Renault Clio (2019 – heden)

De 208 mag dan heel populair zijn, deze Clio doet daar nauwelijks voor onder. In die vergelijking heeft de Renault een paar pluspuntjes, in de vorm van een veel grotere bagageruimte (318 liter), het interieur is ook iets ruimer. Uiteraard is de Clio lekker comfortabel, dat is fijn in de stad, maar vooral ook op langere ritten.

Cs – Nuova Renault CLIO The best Clio ever test drive

De 1,0 liter benzinemotor is er in twee specificaties, voor veel automobilisten is de TCe 90 sterk genoeg. Daarmee rijdt de Clio zo maar 1 op 19. Zo’n Clio, in vrolijk lichtblauw en in de complete uitvoering ‘Intens’ (2021, 7.600 km (!)) vinden we bij de Renault-dealer in Amersfoort, rijklaar en met een jaar volledige garantie voor € 19.990.

Waar moet je op letten bij de occasion?

Bij deze generatie Clio komt het voor dat het digitale dashboard compleet uitvalt. Lastige consequentie is dat dan ‘niets’ het meer doet. Nee, starten en naar de garage rijden is ook niet meer mogelijk. Het lijkt iets rampzaliger dan het is, want in werkelijkheid is het niet meer dan een software-foutje. Goed je moet het durven, maar het is zó zelf te verhelpen. Maak één accupool los, vijf minuten helemaal niks doen, zet ‘m weer vast en de kans is groot dat het ‘probleem’ is opgelost.

3. Toyota Yaris (2020 – heden)

Als tegenwicht voor die twee ‘Fransen’ zetten we de huidige Yaris neer. Uiterlijk is de Yaris geen allemansvriend, dat is waar. Het occasionaanbod is duidelijk kleiner dan van ‘de Fransen’. Hij is net groot genoeg voor vier personen, heeft 347 liter bagageruimte, maar ook een flinke dode hoek rechtsachter.

Heel goed is dat elk exemplaar is voorzien van adaptieve cruise-control, rijstrookcorrectie en automatisch remmen voor obstakels, plùs tien jaar fabrieksgarantie. De hybrideversie is gewild voor wie wat meer kilometers rijdt, de moderne 1,5 driecilinder (89 kW!) is lekker soepel en haalt ook best 1 op 20. Bij een dealer van een ànder Japans merk in Barneveld staat een zwarte 1.5 ‘Dynamic’ (2021, 20.000 km) voor een rijklaarprijs van € 19.950.

Waar moet je op letten bij de occasion?

Waarom zijn we niet verbaasd? Deze Yaris is een èchte Toyota, of een schoolvoorbeeld van een Japanse auto, dat kun je ook zeggen. Om het heel kort en bondig te zeggen: normaal gesproken, met regulier onderhoud, gaat er gewoon niks kapot aan zo’n Yaris. Hoe fijn de ‘luxe van betrouwbaarheid’ is, ondervind je pas als je wel eens met domme pech langs de snelweg hebt gestaan. Deze Yaris behoedt je daarvoor, op zoiets als de kans op een lekke band na.

Welke occasion wordt het?

Smaak is ook in deze klasse belangrijk en dat verklaart grotendeels het succes van de Peugeot 208. Nuchter bezien zou de Clio de voorkeur krijgen boven de 208. Puur feitelijk is de Toyota Yaris in alle opzichten de betere auto. Sorry Peugeot, het is zo!

De perfecte hot hatch-occasion kost minder dan een Volkswagen Polo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.