Occasions: drie betrouwbare middenklassers voor 10.000 euro
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FNissan-Pulsar.jpg)
Een auto is een vervoermiddel. Punt! Vier portieren en een achterklep zijn een vereiste. Verder… hij moet het gewoon doen, tot in lengte van jaren, niet te veel kosten en zeker geen onverwachte ellende. Dit zijn drie betrouwbare middenklassers voor 10.000 euro.
Kia Cee’d (2012 – 2018)
Nee, laat u niet misleiden, Kia’s GDI-motor is ondanks die ‘D’ echt geen diesel. Een 1.6 GDI is nog altijd een mooie en moderne motor: stil, soepel en sterk genoeg. Hij scoort in de praktijk een verbruik van zo’n 1 op 14. De Cee’d is van binnen iets minder ruim, maar hoe vaak zitten er volwassenen achterin? De bagageruimte is met 380 liter wèl royaal. Daarbij heeft de Cee’d een prettig veercomfort. Een mooie eigenschap is dat de elektrische stuurbekrachtiging naar smaak in drie standen is af te stemmen. Minpuntje: de motortemperatuur is niet ‘standaard’ zichtbaar op het dashboard. In Winschoten staat bij een dealer van een ander merk een bruine 1.6 ‘ComfortLine’ (2014, 119.000 km) voor € 9.999.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FKia-Ceed.jpg)
De techniek
‘Goedkoop is duurkoop’ geldt altijd bij auto-onderhoud. Een Kia is een absoluut hoogwaardig kwaliteitsproduct en blijft dat ook, mits er tijdig en deskundig onderhoud wordt gepleegd. Zo niet, dan kùnnen er euvels optreden die voorkomen hadden kunnen worden. Bij exemplaren die veel korte stukjes rijden, is het bekend dat het stop-startsysteem soms niet functioneert. Dat komt omdat de capaciteit van de accu dan te ver daalt. De oplossing is heel simpel: ga een flink stuk rijden, waardoor de accu weer even lekker ‘doorlaadt’, maar dit kun je onmogelijk ‘pech’ noemen.
Dit zijn 3 handgeschakelde hot hatch-occasions vanaf 8.950 euro
Mazda 3 (2008 – 2013)
Mazda heeft de 3 ‘hard’ op straat gezet, met stevige vering en schokdemping. Daardoor ‘stuurt’ hij wel heel goed, maar het rijcomfort is niet het sterkste punt. Door die harde vering is ook het afrolgeluid van de banden goed hoorbaar in het interieur. Hij heeft wel erg fijne voorstoelen en het interieur is best ruim. De bagageruimte is met 340 liter inhoud niet klèin, maar iets krapper dan bij de twee concurrenten op deze pagina. De 1,6 liter motor is prima op zijn taak berekend en rijdt gemiddeld 1 op 14. Een mooie 3 is niet moeilijk te vinden. Bij een autobedrijf in Kaatsheuvel staat een zilvergrijze 1.6 ‘GT-M Line’ (2011, 108.000 km) voor € 9.450.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FMazda-3.jpg)
De techniek
Het stop-/startsysteem maakt gebruik van twéé 12 Volt-accu’s. Na verloop van jaren kan het voorkomen dat een van die twee de geest geeft. Tijdig de accu vervangen voordat die ‘aan zijn einde’ is voorkomt dit. De achterbanden van de Mazda hebben de neiging te ‘cuppen’, wat veel lawaai veroorzaakt. Dat is simpelweg te voorkomen door bij een grote beurt de voor- en de achterbanden eens te laten omwisselen. Daardoor slijten ze ook regelmatiger en zijn dan wel alle vier tegelijk aan vervanging toe. Maar ja, schoenzolen slijten ook, toch?
Nissan Pulsar (2014 – 2018)
We kunnen het wel roepen, maar het is te laat: de Nissan Pulsar is compleet onterecht geflopt. Niemand snapt waarom dit model gewoon slecht is verkocht. Om te beginnen is het interieur verbazend ruim, vier volwassenen passen er prima in en de bagageruimte is met minimaal 385 liter inhoud de grootste van dit drietal. De voorstoelen zijn wat vlak, maar de Pulsar rijdt lekker comfortabel. De hele bediening stelt niemand voor raadsels. Daarbij is de 1,2 liter motor voor vrijwel alle Pulsar-rijders sterk genoeg en hij haalt zo maar 1 op 15 á 16. Een mooie Pulsar is prima te vinden. Zo staat er een witte 1,2 ‘Acenta’ (2016, 72.000 km) bij een autobedrijf in Nijmegen voor € 9.995.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FNissan-Pulsar.jpg)
De techniek
De Nissan is ook een serieus kwaliteitsproduct, waaraan bij normaal onderhoud niet gauw iets stuk gaat. De 1,2 liter motor heeft een verstelbare nokkenas. Dat mag u verder vergeten, het maakt dat de motor fijner draait, maar het schijnt wel eens voor te komen dat die verstelling niet meer werkt. De motor loopt dan niet zo mooi en op het dashboard brandt het niet-te-missen motorstoringslampje. Tja, dan is even een bezoekje aan de garage nodig, maar vrees niet, het is niet zo dramatisch als het wellicht lijkt.
Welke van de occasions wordt het?
Een ‘foute’ keuze is hier niet te maken, maar we moeten kiezen. Het mooie is dat de impopulariteit van de Nissan hier in zijn voordeel werkt: voor hetzelfde geld koop je een jongere auto met minder kilometers, die ook zuiniger en ruimer is. Kopen en doorrijden is het devies, tot het onverbiddellijke einde. Dat kan nog véle jaren duren!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost de Mazda 6e in Nederland
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Vergeten Japanse coupé met V6 is nu een betaalbare occasion
-
Test Mazda 3: met pk’s verkoop je auto’s, met koppel win je races
-
Met deze betrouwbare Japanse occasion hoef je je nooit zorgen te maken
-
Deze compacte, elektrische Kia gaat rond de 30.000 euro kosten
-
Elektrische Ceed-opvolger: dit is de Kia EV4
-
Waarom de Nissan Ariya zijn Nismo-badge niet helemáál waard is
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Waarom het kwakkelende Nissan een fusie met Honda ineens niet meer wil
-
Met deze kleine occasion koop je kwaliteit voor 2.500 euro
-
Nieuwste generatie Mazda MX-5 nu een betaalbare roadster als occasion