Occasions – Drie eigenwijze hatchbacks voor maximaal 7500 euro
Een jonge dame wil een auto echt voor haarzelf, vooral niet te groot, ruimte doet er niet toe, ze is immers single. Het mag geen saaie gezinsauto zijn, wel een onderscheidend model, lekker eigenwijs, maar het mag financieel natuurlijk niet uit de hand lopen. Die hebben we, hoor!
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke eigenwijze hatchbacks koop je voor maximaal 7500 euro? Autovisie selecteert wekelijks de beste occasions.
Drie eigenwijze hatchbacks voor maximaal 7500 euro
- Citroën DS3 (2009 – 2016)
- Mini One (2006 – 2014)
- Opel Adam (2013 – 2019)
1 – Citroën DS3 (2009 – 2016)
Met die gekke zwiepende lijnen en een meestal zwart dak zie je de DS3 niet zo snel over het hoofd. Er zitten fijne stoelen in, een mooi afgewerkt dashboard en -hoe bedenken ze het- er is een ‘parfumeur’ in het dashboard ingebouwd. Die moet af en toe wel worden vernieuwd, maar dan kun je ook een ander luchtje kiezen. Het onderstel is nog steeds lekker comfortabel, hij stuurt en schakelt wel lekker. De 1,2 liter driecilinder motor is voor de meeste DS3-rijdsters sterk genoeg en bovendien lekker zuinig, daarmee haal je wel 1 op 17. Bij een autobedrijf in Heerhugowaard staat een zilvergrijs-met-zwarte 1,2 ‘So Chic’ (leuk, hè?) met mooie wielen (2013, 111.000 km) voor € 7.495.
Waar moet je op letten?
Het kan gebeuren dat de DS3 zijn contactsleutel niet herkent. De reservesleutel is de oplossing, maar laat de kapotte sleutel wel vervangen! Een kapotte remlichtschakelaar veroorzaakt dat de motor niet meer op het gaspedaal reageert, feitelijk is dat een ingebouwd veiligheidje. De 1,6 liter THP-motor (zie de Mini!) is geen aanbeveling, vanwege de twijfelachtige waterpomp en andere mechanische euvels, die altijd duur uitvallen. Een knipperend acculampje is alleen een waarschuwing: starten en ríjden, dan gaat het vanzelf over. Er zijn ook andere, vooral elektronische storingen bij de DS3 bekend.
2 – Mini One (2006 – 2014)
Jahaaa, een Mìni! Als je ‘valt’ voor dit model, dan kijk je naar niets anders! Dit is een keuze die je nooit hoeft uit te leggen, over lekker eigenwijs gesproken, kijk anders maar eens naar dat leuke dashboard! Effe wennen, hè? Lastig puntje is dat de kopers van een nieuwe Mini zoveel keuze hebben in kleuren en kleurcombinaties… zoek maar eens precies die ene die jij zo gaaf vindt. Elke Mini stuurt ‘als een scheermes’, ook de basisversie ‘One’ is een lekkere auto om te rijden, daarvoor heb je echt geen (veel duurdere) Cooper nodig. Reken op een verbruik rond 1 op 14. Bij een autobedrijf in Hilversum vinden we een glanzend zwarte ‘One’ (2012, 108.000 km) voor € 7.499.
Waar moet je op letten?
De 1,6 liter THP-motor heeft een elektrisch aangestuurde waterpomp. Prima, maar die weigert wel eens te werken, met een grote kans dat de motor heetloopt en er dus grote schade optreedt. Die motor heeft meer zwakke punten en is daarmee geen aanrader. De elektrische stuurbekrachtiging valt wel eens uit. Je kunt er wel mee naar de garage rijden, maar wat stuurt dat zwaar! Als de pomp kapot is, wacht een dikke rekening. Mini’s met schuifdak kunnen lekkage krijgen en dat water komt ìn een computer terecht.
Occasions: de drie beste ruime stadsauto’s voor maximaal 20.000 euro
3 – Opel Adam (2013 – 2019)
Een Ópel? Jazeker, het was geen groot verkoopsucces, maar ook Opel heeft ooit een heel leuke auto in deze klasse gebouwd. De Adam is alleen geen allemansvriend, maar dat wil je ook niet. De Adam rijdt verder prima, het is geen sportwagen en niet het toppunt in comfort, maar er is goed mee te leven. Eigenlijk is de 1,0 liter driecilinder de fijnste motor, maar met de 1,2 kun je ook prima leven. Reken op een verbruik rond 1 op 14. Er staan er niet zóveel in het land, maar de kopers staan ook niet in de rij. Kijk maar eens naar die bordeauxrode 1,2 ‘Jam’ met zwart dak, bij de Opel-dealer in Apeldoorn (2015, 140.000 km) voor € 7.495.
Waar moet je op letten?
‘Grootverbruikers uit!’, waarschuwt de Adam wel eens op het dashboard. Dat is geen pech, maar een waarschuwing, want zo wordt de accu leeg getrokken. De sleutel van de Adam is een zwak punt, het komt voor dat de auto die ineens niet meer herkent. De reservesleutel brengt uitkomst…, maar waar heb je die? Meenemen, dus! Er zijn ook nogal wat elektronische storingen bij de Adam bekend: kapotte sensoren of zekeringen, een kapotte bobine, allemaal geen rampen, maar de auto valt wel stil!
Occasions: deze zomerse coupé/cabriolets koop je voor minder dan 5000 euro
Welke van de occasions wordt het?
Jahaa, nu wordt het moeilijk. Smaak is hier echt doorslaggevend. Technisch zijn ze alle drie niet gegarandeerd storingsvrij. Wie kiest voor de Mini, geven we groot gelijk, die wil niet anders. Los daarvan hebben we toch een zekere voorkeur voor de DS3.