Occasions: drie elektrische gezinsauto’s mét subsidie voor € 15.000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Speurders, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke elektrische gezinsauto met aantrekkelijke aanschafsubsidie is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Sinds 1 juli krijgen particuliere kopers € 2000 subsidie op een elektrische occasion, maar aan welk totaalbedrag moet je denken wanneer je een normaal bruikbare gezinsauto zoekt? Voor 15 mille blijkt er al keuze te over!
Occasions: onze selectie elektrische gezinsauto’s mét subsidie
- Hyundai IONIQ electric (2016 – heden)
- Nissan Leaf (2011 – 2018)
- Renault ZOE (2013 – 2019)
- Onze keuze
Hyundai IONIQ electric (2016 – heden)
De Hyundai oogt wat futuristisch. Door de lage daklijn is de instap achterin niet ideaal, maar op de achterbank blijkt de Hyundai opvallend ruim. De kofferbak meet maar liefst 462 liter. Een IONIQ is een comfortabele metgezel waarmee je op een lading stroom ongeveer 175 kilometer ver komt. Bij een autobedrijf in Nieuw-Weerdinge stuiten we voor € 16.888 op een grijze Comfort (2018, 112.000 km).
Oordeel van de wegenwacht
Het komt voor dat de volledig elektrische IONIQ niet wil beginnen met laden, vooral wanneer je vaak korte stukjes rijdt. Een goede poetsbeurt doet wonderen; de Wegenwacht weet precies waar het doekje overheen moet.
Nissan Leaf (2011 – 2018)
De Leaf was in 2011 de eerste, werkelijk bruikbare elektrische gezinsauto. Een ruime en comfortabele wagen waarin vier volwassenen passen. De bagageruimte is flink: 370 liter. Tweedehands exemplaren hebben soms torenhoge kilometerstanden, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Voor € 16.950 vinden we een gave zwarte Acenta (2017, 35.000 km) bij de Nissan-dealer in Zoetermeer. Het rijbereik is circa 220 km.
Oordeel van de wegenwacht
De Leaf is een échte Nissan met het daarbij behorende kwaliteitsniveau. De enige reden waardoor de Wegenwacht weleens naast een Leaf staat, betreft een laadstekker die niet los wil. Dat komt echter bij alle fabrikanten van elektrische auto’s soms voor.
Renault ZOE (2013 – 2019)
De ZOE rijdt ongecompliceerd en is best comfortabel. De achterbank is groot genoeg voor kleine kinderen. Het is slim de accu’s los bij de auto te leasen: zo ben je verzekerd van een fatsoenlijke levensduur van de batterijen. Met een volle ’buik’ kom je zo’n 330 kilometer ver. Bij de merkdealer in Alphen aan den Rijn staat een donkergrijze R90 (2017, 33.000 km) in de showroom, met een prijskaartje van € 16.950.
Oordeel van de wegenwacht
Er gaat eigenlijk zelden iets mis met een ZOE. Belangrijk is wel dat de auto niet mag worden gesleept als de accu leeg is en het oplaadpunt (net) te ver weg. Sterk punt van een ZOE ’op leeftijd’ is de kosteloze vervanging van een accu die onder de 75% capaciteit komt. Daarvoor moet je wel voor een leaseconstructie van de batterij hebben gekozen!
Onze keuze
De € 2000 aanschafsubsidie moet u zelf regelen. Dit bedrag geldt voor tweedehands auto’s boven € 12.500. Lees goed de kleine lettertjes: sommige aanbieders hebben de subsidie al in de vraagprijs verrekend! De Hyundai heeft onze voorkeur. De pot voor subsidie op nieuwe elektrische wagens is overigens al leeg, maar die voor occasions zit nog vol dus dat moet geen probleem zijn. Een uitgebreide uitleg over de subsidie is in ons uitlegartikel te vinden.