Occasions: drie hippe stadsmini’s voor maximaal € 6000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke hippe stadsmini is anno 2021 een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
We houden het klein aan het begin van het jaar. Als je op zoek bent naar een makkelijke auto voor in de stad waar je vrijwel altijd alleen in zit, waar moet je dan aan denken? Simpel: aan een van deze drie stadsmini’s!
Occasions: onze tips voor hippe stadsmini’s
Smart ForTwo (2007 – 2014)
De Smart ForTwo geldt als de ultieme stadsauto. Hij heeft maar twee stoelen! Achterin voldoende ruimte voor de boodschappen. Vanwege de korte wielbasis worden oneffenheden zoals drempels hard doorgegeven. Eigenlijk rijdt zo’n ForTwo op de snelweg het fijnst. Met zes mille kom je terecht bij de voorgaande generatie zoals de grijs/zwarte ’mhd’ (2012, 45.000 km) bij een autobedrijf in Oudenhoorn voor € 5.950.
Oordeel van de Wegenwacht
Deze generatie kent startproblemen in verschillende vormen. Sommige uitvoeringen hebben een start/stopsysteem dat dienst weigert: een stekker die matig contact maakt. Een niet-functionerend dashboard is ook bekend, evenals vocht in de schakelmodule in de voetenruimte. De Smart wil dan niet schakelen. Verder kan de kabelboom doorschuren op een bout bij de motor.
Renault Twingo (2014 – heden)
Na zes jaar is deze generatie Twingo nog steeds een guitig karretje. Dat neemt niet weg dat er goed over is nagedacht. De draaicirkel is verwaarloosbaar klein. De vering is dan wel weer hard en op de snelweg reageert de Renault wat zoekerig. Ons land kent een gevarieerd aanbod. Voor ons budget lijkt de blauwe ’Expression’ (2015, 106.000 km) bij een autobedrijf in Purmerend een goede keuze voor € 5.750.
Oordeel van de Wegenwacht
Van dit model Twingo kent de Wegenwacht maar één klacht die vaker voorkomt. De stadsmini herkent soms zijn eigen sleutel niet. De reservesleutel biedt vaak uitkomst, maar niet altijd. In dat geval moet je naar de garage waar de sleutel opnieuw wordt ingelezen.
Volkswagen Up! (2011 – heden)
Het knappe van de Up! is dat hij bijna tien jaar vrijwel ongewijzigd op de markt is en toch niet gedateerd aandoet. In de stad kun je er prima mee uit de voeten, maar ook op de snelweg is hij in zijn element. Vanwege de lange looptijd bestaat er een gigantisch aanbod aan occasions. Bij een autobedrijf in Rotterdam staat een keurige, zilvergrijze ’Move Up!’ (2016, 102.000 km) voor € 5.999.
Oordeel van de Wegenwacht
De Up! wordt veel met een 1.0-liter driecilinder benzinemotor geleverd. Daarvan houdt de gasklep er nog weleens mee op. De Wegenwacht kent een noodgreep, maar daarna moet je naar de garage voor een nieuwe klep. De drie bobines kunnen om de beurt kapot gaan. Let ook op dat de koelvin niet blijft draaien wanneer de VW wordt weggezet, anders sta je met een lege accu.
Ons advies
Als het gaat om waar voor je geld, kies dan voor de Twingo. Die is niet alleen voordeliger, maar ook minder gevoelig voor storingen dan de andere twee stadsauto’s.