Occasions: drie hoge gezinsauto’s voor minder dan € 4000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Speurders, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke hoge gezinsauto’s van maximaal 4000 euro zijn een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
De Nissan Note, Renault Modus en Skoda Roomster hebben een smaakgevoelig uiterlijk dat bij hun marktintroductie nog gangbaar was. Inmiddels zijn dergelijke, wat hogere gezinsauto’s uit de mode geraakt. Dat maakt ze niet minder praktisch!
Occasions: onze tips voor hoge gezinsauto’s
Nissan Note (2006 – 2013)
Zijn hoge zit en het lage dashboard maken de Note aangenaam overzichtelijk. Met veel slimme opbergmogelijkheden. De Note rijdt best comfortabel, maar stuurt zonder gevoel. Met een 1.4-liter benzinemotor is een gemiddeld verbruik van 1 op 13 haalbaar. Een vakgarage in Nuenen biedt voor € 3.950 een metallic beige ’First Note’-uitvoering (2006, 121.000 km) aan.
Oordeel van de wegenwacht
De achterbanden van de Note slijten snel (houd rekening met 40.000 km) vanwege de sporing die de fabriek opgeeft. Dankzij een storing in het contactslot blijft de startmotor soms doorlopen. De Wegenwacht maakt een noodoplossing. De distributieketting kan oprekken waardoor de motor steeds slechter gaat lopen. Een dure reparatie!
Skoda Roomster (2007 – 2015)
De Roomster is veruit de ruimste van dit drietal. De minimale bagageruimte bedraagt maar liefst 450 liter. Klap je de rugleuning van de achterbank plat, dan is de Skoda bijna een verhuiswagen! Hij rijdt niet bijzonder, maar de modernere 1.2 TSI-motor verdient de voorkeur boven de ’oude’ 1.4. Met zo’n 1.2 rijd je ongeveer 1 op 13. Bij een autobedrijf in Dordrecht vinden we een 1.2 ’Style’ (2008, 98.000 km) voor € 3.950.
Oordeel van de wegenwacht
De Roomster komt technisch sterk overeen met andere Skoda-modellen. Los daarvan kent de Roomster twee specifieke euvels. De bedrading van de brandstofinjectie kan bijvoorbeeld doorslijten. Bij een elektronische regeleenheid in de voetenruimte kan de bedrading losraken, waardoor de krachtbron er de brui aan geeft.
Renault Modus (2004 – 2012)
De Modus is nooit het verwachte verkoopsucces geworden. Het blijft echter een sympathieke auto om te zien, met handigheidjes als een speciale achtklep die ook gedeeltelijk open kan om kleine spullen in de 295 liter grote bagageruimte te leggen. De Renault rijdt comfortabel en is lekker wendbaar. Bij een vakgarage in Rijssen prijkt voor € 3.970 een chique zwarte 1.6 ’Privilège’ (2006, 93.000 km) in de showroom.
Oordeel van de wegenwacht
Elektronica speelt de Modus parten. Een kapotte bobine laat de motor op drie cilinders lopen. Niet mee doorrijden: met het juiste onderdeel heeft de Wegenwacht de Renault zo weer aan de praat. Opvallend: om een koplamp te vervangen, moet het hele front van de auto. Dat loopt in de papieren!
Onze keuze
De Skoda is de ruimste, de Renault rijdt het fijnst, maar de Nissan biedt van alles wat. Bovendien is het kwalitatief de verstandigste keus. Wij gaan voor de Note.