Occasions: drie jonge en praktische stadsmini’s voor € 12.500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke jonge en praktische stadsmini koop je voor aanzienlijk minder dan de nieuwprijs? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Je zoekt een jonge occasion voor jezelf, waarin je incidenteel ook andere mensen kunt meenemen. Die nieuwe auto mag best een beetje eigenzinnig ogen, maar moet vooral praktisch zijn. Mogen wij dan een van deze drie stadsmini’s adviseren?
Occasions: jonge en praktische stadsmini’s
Citroën C1 (2018 – heden)
Citroën staat synoniem aan rijcomfort, maar dat is bij de C1 niet overdadig. De vering voelt nogal hard en ook de korte wielbasis speelt een nadelige rol. De 1.0-liter driecilinder benzinemotor vraagt de nodige aansporing, maar je rijdt er 1 op 20 mee. Uit het grote occasionaanbod kiezen wij de knalrode ’Shine’-uitvoering met schuifdak (2019, 5.000 km), voor € 12.495 te koop bij de merkdealer in Alblasserdam.
Oordeel van de Wegenwacht
De koppeling van de C1 slijt relatief snel. Als ontkoppelen steeds zwaarder gaat, wordt het tijd voor nieuwe koppelingsplaten. De elektrische stuurbekrachtiging houdt er soms mee op. De Wegenwacht kan dit niet oplossen, maar pompt de banden hard op zodat je alsnog op eigen kracht naar de garage kunt.
Fiat 500 (2015 – heden)
De Fiat is lekker wendbaar en voldoende comfortabel. Maak een serieuze proefrit voordat je een tweecilinder ’TwinAir’-uitvoering kiest. Daarvan is het motorgeluid nadrukkelijk aanwezig en dat is niet naar ieders smaak… Reken op een praktijkverbruik van 1 op 17,5. Bij een dealer van een ander merk in Zaltbommel staat een geïmporteerde donkerblauwe 500C (van ’Cabrio’!) TwinAir PopStar (2018, 34.000 km) voor € 12.490.
Oordeel van de Wegenwacht
Belangrijk bij de aankoop van een tweedehands 500 is de PIN-code voor alle aanwezige elektronica. Die heb je nodig nadat de accu is vervangen, maar ook als de sleutel niet meer wordt herkend. Een bekend euveltje is de voeding van de zekeringkast. Die valt soms weg. De Wegenwacht kent een noodgreep, maar voor de reparatie moet je naar de garage.
Volkswagen Up! (2016 – heden)
Groot is zo’n Up! van buiten niet, maar eenmaal achter het stuur blijkt het een hele serieuze auto. Je verbruikt zo’n 1 op 17. Nadeel is wel dat de vraag naar tweedehands exemplaren dusdanig groot is dat Ups relatief duur zijn. Kijk eens naar zijn zustermodellen: de Seat Mii of Skoda Citigo. Bij de Volkswagendealer in Oostburg staat een goudkleurige ’High-Up!’ (2017, 50.000 km) voor € 12.450.
Oordeel van de Wegenwacht
De gasklep van exemplaren met een 1.0-liter driecilinder benzinemotor gaat bij dit type Volkswagen nog weleens stuk. Een kapotte module zorgt ervoor dat de koelvin blijft draaien terwijl de Up! al lang en breed stilstaat. Daardoor raakt de accu leeg. Als je te weinig lange afstanden rijdt, kan de nokkenassensor vervuilen en stopt de motor ermee.
Ons advies
Wie voor de ontegenzeggelijke charme van de Fiat 500 valt, zal zo’n leuke Italiaan willen. Kijk je nuchter naar een mogelijke aanschaf, neem dan de Volkswagen Up! of een van zijn soortgenoten met een andere merk- en typenaam.