Occasions: drie kleine maar fijne stationwagens voor € 12.500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Speurders, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke kleine stationwagen is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Tegenwoordig zit iedereen graag hoog, maar in de compacte klasse gaat die zitpositie doorgaans ten koste van de binnenruimte. Daarom houden wij een warm pleidooi voor drie kleine stationwagens.
Occasions: onze tips voor kleine stationwagens
- Renault Clio Estate (2012 – 2019)
- Skoda Fabia Combi (2015 – heden)
- Seat Ibiza ST (2008 – 2017)
- Onze keuze
Renault Clio Estate (2012 – 2019)
Deze Clio rijdt anders dan we van Franse auto’s gewend zijn. Het zachte veercomfort heeft plaatsgemaakt voor een meer ’Duitse’ stugheid. De kofferbakinhoud bedraagt minimaal 443 liter. De 0,9 liter benzinemotor is op kruissnelheid mooi stil en zorgt voor een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Bij de merkdealer in Rijssen wordt voor € 12.500 een zwarte ’Limited’ (2017, 55.000 km) te koop aangeboden.
Oordeel van de Wegenwacht
De Clio zaait soms nodeloos paniek met meldingen op het dashboard die suggereren dat er iets vreselijk mis gaat. Zo start de auto niet door een kapotte sensor op de accu. De Wegenwacht zorgt dat je weer verder kunt. Bij een kleine elektronische storing komt de tekst ’Kans op motorschade’ op het dashboard. Ook dat kan worden verholpen.
Skoda Fabia Combi (2015 – heden)
Van dit drietal is de Skoda de enige kleine stationwagen die nog steeds in productie is. Doordachte eenvoud is typisch Skoda, met veel praktische details en de grootste kofferbak: 530 liter. De Skoda rijdt prima en met een 1.0-liter benzinemotor haal je makkelijk 1 op 15. Bij het occasioncentrum van de importeur in Barneveld staat een zilvergrijze ’Ambition’ (2018, 40.000 km) voor € 12.350.
Oordeel van de Wegenwacht
Een gek euveltje bij de Combi is een brandstofpomp die ermee ophoudt door beschadiging van de bedrading bij de achterbank. Dat kan gebeuren als je de rugleuning op- of neerklapt. Mooi klusje voor de Wegenwacht! De 1.0-liter heeft weleens last van een defect aan het gasklephuis waardoor de motor niet meer op het gaspedaal reageert.
Seat Ibiza ST (2008 – 2017)
De Seat oogt van dit drietal het sportiefst. Afhankelijk van de gekozen versie zit er ook een fijn werkend navigatiesysteem in. Gemiddeld 1 op 17 rijden is best haalbaar. De Seat is wat steviger geveerd en stuurt mooi strak, met minimale bagageruimte van 430 liter. Wij zouden gaan voor de spierwitte, scherp geprijsde 1.0 ’Style Connect’ (2017, 42.000 km, géén DSG) voor € 11.950 bij een autobedrijf in Heiloo.
Oordeel van de Wegenwacht
Technisch is deze Seat identiek aan de Skoda Fabia. De 1.0-liter benzinemotor reageert soms niet op het gaspedaal vanwege een defect aan het gasklephuis. De Wegenwacht kent een noodgreep, voor reparatie moet je naar de garage. Vanwege een doorslaande bougiekabel gaan de 1.2-liter TSI-motoren op drie cilinders lopen. Dat lost de Wegenwacht ter plekke op.
Onze keuze
In onze optiek is het zonde dat de Clio en Ibiza alleen nog als vijfdeurs verkrijgbaar zijn. Maar begrijpen doen we het wel, want met zijn overvloedige ruimteaanbod is er in deze klasse gewoon niet op te boksen tegen de Skoda!