Occasions: drie no-nonsense gezinswagens voor € 7.500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Speurders, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke no-nonsense gezinswagen is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Voor de een is de aanschaf van een andere auto een feestje, de ander zoekt gewoon een praktisch vervoermiddel dat weinig aandacht vraagt. Voor zulke no-nonsense-kopers is er keuze te over. Wat dacht je van een van deze vijfdeurs gezinswagens?
Occasions: onze tips voor no-nonsense gezinswagens
Mazda 3 (2009 – 2013)
Vering en demping zijn nogal stevig en de hatchback geeft best wat bandengeluid door. Je zit echter voortreffelijk. Bovendien stuurt en schakelt de Mazda mooi precies. Vooral achterin is de 3 opvallend ruim. De bagageruimte is juist kleiner dan verwacht: 340 liter. De 1.6-liter benzinemotor is goed voor 1 op 14. Bij een autobedrijf in Brunssum stuiten we op een net. grijs exemplaar (2010, 108.000 km) voor € 7485.
Oordeel van de Wegenwacht
De Mazda 3 is zo betrouwbaar als we van een Japanse auto mogen verwachten. Versies met een start/stop-systeem hebben twee accu’s. Daarvan kan er eentje defect raken waardoor de hatchback dienst weigert. De Wegenwacht lost dat ter plekke op. Verder gebeurt er eigenlijk niets met zo’n 3. Kies wel voor goede banden en wissel af en toe van voor naar achter.
Opel Astra (2009 – 2015)
Als hatchback biedt de Astra een kofferbak met 370 liter inhoud. Het rijcomfort is heel behoorlijk. De elektrische stuurbekrachtiging voelt doods aan, maar de handbak schakelt fijn. De 1.4-liter benzinemotor rijdt gemakkelijk 1 op 13. Logisch dat er van zo’n ’bestseller’ nog steeds veel aanbod bestaat zoals de donkergrijze 1.4 Cosmo (2011, 122.000 km) bij een autobedrijf in IJsselmuiden voor € 7499.
Oordeel van de Wegenwacht
De Wegenwacht kent bij deze Astra diverse euvels. Een schijnbaar lege accu kan een slecht contact bij de zekeringkast zijn. Het relais van de brandstofpomp zorgt ervoor dat de motor ermee ophoudt. Kapotte krukas- of nokkenassensoren hebben dezelfde uitwerking. Na een noodgreep volgt een reparatie in de garage. Ogenschijnlijke koelproblemen kunnen ook een softwarefout zijn.
Peugeot 308 (2007 – 2013)
Vering en schokdemping zijn fijn afgestemd en ook de voorstoelen zitten prettig. Het geluidsniveau is bovendien aangenaam laag. Twee volwassenen vinden achterin een goede zitplaats, de bagageruimte meet 350 liter. De 1.6-liter benzinemotor haalt gemiddeld 1 op 14. Voor € 7495 staat er een puike, grijze 1.6 ’Sublime’ (2011, 120.000 km) voor u klaar bij een Peugeot-specialist in Steenbergen.
Oordeel van de Wegenwacht
Bij deze generatie van de 308 treden enkele opvallende euvels op, naast wat kleinere elektronische malheur. Door inwendige lekkage kan koelvloeistof in de centrale computer van de motor doordringen. Heel gemeen is de elektrisch aangestuurde waterpomp die het soms niet doet. Heb je dat niet tijdig in de gaten, dan draai je onbedoeld de motor in de vernieling.
Onze keuze
Zeker nu deze auto’s wat op leeftijd raken en de nodige kilometers hebben afgelegd, is de Mazda objectief én kwalitatief gezien de beste koop.