Paleis voor een prikkie: Peugeot 605 vs. Volvo S90
Elke maand gaan we in Autovisie Magazine op zoek naar twee vergeten doch bijzondere occasions. Dit keer kwamen we uit bij twee prachtige limousines met een goed gevulde neus: de Peugeot 605 en Volvo S90.
Vroeger – lees: in de jaren ’90 – kon je bij vrijwel elke willekeurige dealer een statige sedan met een flinke motor op de kop tikken. Natuurlijk, de Duitse drie hadden allemaal een model met minstens zes cilinders in de showroom staan. Maar ook bij de minder premium merken kon je met een dergelijk wensenlijstje terecht.
Sedans met een goed gevulde neus
Citroën leverde de eigenzinnige XM met drieliter-V6, bij Renault kon je aankloppen voor de Safrane volgens hetzelfde recept. De stijlvolle 164 van Alfa Romeo was er met die heerlijke Busso-V6, desgewenst gekoppeld aan een handbak. Lancia leverde (bijna) dezelfde aandrijflijn in het mooie koetswerk van de Thema. Maar ook aan de andere kant van de wereld kon je sedan-shoppen, bij Honda, Mitsubishi, Hyundai, Toyota en Mazda. Dat is inmiddels wel anders, want zowel de sedan als de zescilinder is bijna uitgestorven. Wil je toch voor een redelijk budget van een paleis op wielen genieten zonder al te veel aan modern comfort in te leveren, kom je waarschijnlijk uit bij een fraaie negentiger.
Voor de huidige editie van Autovisie gingen we op pad met twee sedans van voor de eeuwwisseling: de Peugeot 605 en Volvo S90. Beide occasions hebben een zescilinder, al zijn ze bij de Zweed in lijn geplaatst en maakte Peugeot destijds nog gebruik van de bekende PRV (die overigens in de jaren daarvoor óók door Volvo werd gebruikt, die ‘V’ in de motornaam duidt immers het Zweedse merk aan). Al het vermogen in de S90 gaat naar de achterwielen, terwijl Peugeot uit kostenbesparing destijds afstapte van achterwielaandrijving. De 605 is de eerste luxe-Peugeot waarbij het vermogen naar de voorwielen gaat. Het allermooiste: beide occasions kun je al voor het geld van een halve Dacia Sandero aanschaffen! Dan reken we het onderhoud alleen nog niet mee…
Occasions in Autovisie Magazine
In Autovisie Magazine nummer 21, dat nu in de winkels ligt, maakten we opnieuw kennis met deze twee prachtsedans als occasions uit een ander tijdperk. We nemen je in een uitgebreid verhaal mee langs de bijzondere details van de twee limousines, vertellen je over alle bijzondere opties die je destijds kon krijgen en welk gevoel ze vandaag de dag nog opwekken. Uiteraard vergezeld door prachtige fotografie van Jérôme Wassenaar.
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion