Occasions: drie snelle én praktische hatchbacks voor € 5000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij de dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke praktische maar pittig gepeperde hatchback koop je voor 5000 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Een sportieve maar praktische auto hoeft niet veel te kosten. Goed nieuws voor jonge bestuurders, net zo fijn voor degene al wat langer zijn rijbewijs heeft! Wij vonden drie ’hot hatches’ waarmee je even goed een stoplichtsprintje kunt trekken als boodschappen met de kids kunt doen.
Occasions: onze tips voor praktische hot hatches
- Seat Leon TFSi (2005 – 2009)
- Mini Cooper S (2001 – 2006)
- Volkswagen Golf GTI (2003 – 2008)
- Onze keuze
Seat Leon TFSi (2005 – 2009)
Technisch is deze Leon een Volkswagen, maar er kleeft een begeerlijker imago aan de sportieve wagen. Deze modelgeneratie overtuigt nog steeds met zijn opvallende lijnenspel. Met vijf portieren is hij lekker praktisch. Hij is een tandje stugger dan een Golf, maar kost heel wat minder. Bij een autobedrijf in Lisse stuiten we op een groen gewrapte ’Sport Up’-uitvoering (2006, 188.000 km) voor € 4.999.
Oordeel van de Wegenwacht
Dit type Leon is technisch identiek aan de Volkswagen Golf en de problemen komen dan ook overeen. Lekkende deurrubbers en problemen met de sloten zijn specifiek voor de Leon. Het exemplaar in de achterklep weigert bijvoorbeeld weleens dienst. Via de sloten kan er vocht in de portieren binnendringen waardoor de zijruiten spontaan opengaan.
Mini Cooper S (2001 – 2006)
Het is een feest om in een reguliere Mini te rijden, maar de Cooper S vormt de overtreffende trap. De ’hot hatch’ kent zijn gelijke niet als het om rij- en stuurgedrag gaat. Van dit drietal biedt de Mini de minste hoofd-, been- en bagageruimte. Wij zouden zeker in Groningen gaan kijken: daar staat bij een autobedrijf een mooie blauwe te koop met een wit dak (2004, 147.000 km) voor € 4.998.
Oordeel van de Wegenwacht
Van de eerste generatie van de herboren Mini zijn bij de Wegenwacht nogal wat kleine euvels bekend. De motor houdt ermee op als de aansluiting van de brandstofpomp loslaat. Vocht in de stekkers van de motorcomputer veroorzaakt startproblemen; een kwestie van droogmaken. Rijd je te hard tegen een stoeprand, dan wordt de benzinetoevoer onderbroken.
Volkswagen Golf GTI (2003 – 2008)
Volkswagen stond met de GTI-typeaanduiding aan de wieg van de sportieve maar ruime wagen. Een Golf rijdt van zichzelf al goed, maar als GTI is hij flink sportiever. Zulke auto’s hebben vaak een zwaar leven gehad, lees daarom aandachtig het kader van de Wegenwacht zodat je weet waaraan je begint. En dan, hup, naar Almere. Daar vinden we een zwarte driedeurs, uiterst compleet (2005, 250.000 km), voor € 4.950.
Oordeel van de Wegenwacht
Deze generatie Golf is helaas niet gevrijwaard van serieuze technische problemen. Los van een relatief hoog olieverbruik – vergeet niet regelmatig te peilen! – kan de coating van de cilinders slijten. Dat resulteert in een kostbare motorrevisie. Als een van de individuele bobines kapot gaat, gaat de motor op drie cilinders lopen.
Onze keuze
Naar verhouding is de Golf te duur, vooral naast de Leon. De Mini lijkt ons, ook kwalitatief, de beste koop!